Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی کارآمدی رویکرد تلفیقی به آموزش خودکارسازی حقایق ضرب در دانشآموزان دارای ناتوانی ریاضی بود. پژوهش حاضر در قالب یک طرح تک آزمودنی با چند خط پایه همزمان انجام شد. تعداد ۵ دانشآموز دارای ناتوانی ریاضی با استفاده از نسخهی ایرانی مقیاس هوشی وکسلر- ویرایش پنجم، آزمون ریاضیات ایران کیمت و بر اساس ملاکهای ورود و خروج از میان تعدادی از دانشآموز معرفی شده به مرکز اختلالات یادگیری مربوط به آموزش و پرورش ناحیه دو کرج انتخاب شدند. مداخلهی آموزشی شامل آموزش مفهومی حقایق و راهبردهای ضرب با استفاده از آموزش مستقیم و سه حالت بازنمایی دانش (عینی-نمادین-انتزاعی) و خودکارسازی حقایق آموخته شده با استفاده از روش تشخیص-تمرین-تصحیح در ۱۷ جلسه ارایه شد. دادهها با استفاده از یک آزمون خودکاری ریاضی جمعآوری و با استفاده از نرمافزار R به صورت دیداری و کمّی تحلیل شدند. تحلیلهای دیداری و شاخصهای ناهمپوشانی و نیز اندازههای اثر به دست آمده افزایش معنیدار عملکرد را در هر ۵ آزمودنی نشان دادند. همچنین یافتهها پایداری خودکاری به دست آمده در مرحلهی نگهداری را نیز تایید کردند. به نظر میرسد یافتههای این پژوهش میتواند رویکردی یکپارچه و موثر از آموزش شامل یادگیری مفهومی و یادگیری مبتنی برحافظه را برای خودکارسازی حقایق ضرب در اختیار معلمان و درمانگران قرار دهد.
The purpose of this study was to examine the efficacy of an integrated approach to automatization of multiplication facts on students with math learning disability. A single case multiple base line design was used for this study. Five students with math learning disability were selected using WISC-VIR, Iran Key-Math and according to some exclusion - inclusion Criteria among students referred to learning disabilities clinics in Karaj. The intervention including conceptual learning of multiplications facts and strategies using explicit instruction, and concrete-representational-abstract method, and automatization of learned facts using detect-practice-repair method was presented in 17 sessions. Data was gathered using a one-minute mad math fluency test. Gathered data was analyzed visually and quantitatively, using R software. Compared to baseline, non-overlap indices, visual analysis and effect size indices confirmed a significant increase in automatic retrieve of multiplication facts in all 5 participants. The finding of this study can help teachers and SLD therapists to build a good foundation for math proficiency in everybody who has math difficulty.