Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی کارآمدی برنامه آموزشی مجازی درس تربیت بدنی در مدارس اجرا شده است. روش پژوهش به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. برای جمع آوری دادهها از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام گرفت. مشارکت کنندگان پژوهش را 14 نفر از معلمان تربیت بدنی کشور تشکیل داده و نمونه گیری تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. بعد از کدگذاری مرحله به مرحله، تعداد 99 کد نهایی به دست آمد؛ که در 21 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی الزامات مدیریتی، الزامات نگرشی، الزامات حمایتی، الزامات فرآیند تدریس مجازی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که با در نظر گرفتن الزامات مدیریتی ( برنامهریزی، خلاقیت، انگیزش، نظارت، بازخورد، ارزشیابی)، الزامات نگرشی ( نگرش جامعه، نگرش خانوادهها، نگرش دانش آموزان)، الزامات حمایتی ( حمایت معلمان، حمایت مدارس، حمایت خانوادهها، حمایت آموزش و پرورش، حمایت کارشناسان و سرگروه ها) و الزامات فرآیند تدریس مجازی ( آموزشهای مجازی، ابزارهای آموزش مجازی، فعالیتهای ورزشی و تغذیه مناسب در منزل، مسابقات مجازی ورزشی، مدیریت کلاس مجازی، اصول تدریس مجازی، طرحهای ورزشی) میتوان الگوی کارآمدی برای برنامه آموزش مجازی درس تربیت بدنی مدارس در شرایط بحرانی مانند همه گیری کووید 19 تدوین کرد. یافتههای این پژوهش میتواند به عنوان الگویی برای تدوین کارآمد برنامه آموزشی مجازی درس تربیت بدنی مدارس باشد.
The present study was conducted with the aim of developing an efficiency model for virtual educational plan of physical education in schools. The research method was qualitative and based on Grounded Theory. Semi-structured interview method was used to collect data. Data analysis was performed by Glaser (1992) method. The Participants in Research consisted of 14 physical education teachers in the country and sampling continued until theoretical saturation was achieved. After step-by-step coding, 99 Final code were obtained which were divided into 21 sub-categories and 4 main categories: management requirements, attitudinal requirements, support requirements, and virtual teaching process requirements. The results showed that considering the managerial requirements (planning, creativity, motivation, monitoring, feedback, evaluation), attitude requirements (community attitude, family attitude, students' attitude), supportive requirements (teacher support, school support, family support, education support, support of experts and team Leaders) and the requirements of the virtual teaching process (virtual training, virtual learning tools, sport activities and proper nutrition at home, virtual sports competitions, virtual classroom management, Principles of Virtual Teaching, Sport designs) can be Efficiency Model for Virtual Educational Plan of Physical Education of Schools in critical situations such as Covid-19 Pandemic. Findings of this study can be used as a model for effective developing virtual educational Plan for physical education Lesson in schools.