Abstract:
پیش از ورود تفکرات انقلاب اسلامی و اخوان المسلمین به کشورهای شمال آفریقاء جریان صوفیه
در این کشورها ریشه عمیقی داشته است. این صبغه تاریخی در پذیرش گفتمان انقتلاب اسلامی
بیتاثیر نبوده است به گونهای که پس از ورود تفکر انقلاب اسلامی، این تفکر، تاثیرات فراوانی در
زمینههای امنیتی، فکری و اجتماعی با خود دراین منطقه به همراه داشته است. در این میان بررسی
واکنشهای جریانهای فکری و نخبگان شمال آفریقا و واکنش حکام به وقوع انقلاب اسلامی نیز
متفاوت بوده است بنابراین در این پژوهش واکنشهای نخبگان و حکام شمال آفریقا نسبت به
گفتمان انقلاب اسلامی مورد ارزیابی قرا ر گرفته است و در آخر عناصر متجانس فرهنگی شمال
آفریقا پا گفتمان انقلاب اسلامی احصا شده است.
Before the ideas of the Islamic Revolution and the Muslim Brotherhood
entered the countries of North Africa, the Sufi current had deep roots in
these countries. This historical aspect has been effective in accepting the
discourse of the Islamic Revolution, so that after the arrival of the Islamic
Revolution, this thought has had many effects in the security, intellectual and
social fields in this region. Among these, the study of the reactions of North
African intellectuals and elites and the reaction of the rulers to the Islamic
Revolution has been different. Therefore, in this study, the reactions of the
North African elites and rulers to the discourse of the Islamic Revolution
have been evaluated. Finally, similar elements in North African culture with
the discourse of the Islamic Revolution are emphasized..
Machine summary:
چارچوبی برای بازشناسی گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمان اخوانالمسلمین و گفتمان صوفیه در آفریقا علی شهبازی 1 تاریخ دریافت: 20/01/1400 تاریخپذیرش نهایی: 15/02/1400 چکیده پیش از ورود تفکرات انقلاب اسلامی و اخوان المسلمین به کشورهای شمال آفریقا، جریان صوفیه در این کشورها ریشه عمیقی داشته است.
آنها نقدهای بسیار تندی به رفتار انقلاب اسلامی با سایر گروههای فکری در داخل کردند و همین موضعگیریها در کنار عواملی نظیر نفوذ و دخالت آمریکا و عربستان سعودی در روند تحولات سیاسی منطقه موجب جدایی اخوان از انقلاب اسلامی شد.
سودان این کشور در محور مقاومت قرار داشت، اما با وقوع اعتراضات 1389 و هراس عمر البشیر از کاهش قدرت و نفوذ سیاسیاش، حدود چهار سال بعد در سال 1393 (2015) مواضع خود را به طور کامل علیه جمهوری اسلامی اعلام کرد.
رهبران فکری در موریتانی بسیار تحت تأثیر انقلاب اسلامی و فرهنگ مقاومت قرار گرفتهاند و البته این مسئله نیز باعث شده است در این اواخر روابط خود را با ایران بهبود بخشند (خبرگزاری جمهوری اسلامی، 11/05/1398)؛ اما موضوع این است که در عین تأثیرپذیری و تقارن با فرهنگ انقلاب، در سیاست خارجی موضعی سیال دارند و بین دو بلوک عربستان و ایران رفت و آمد میکنند.
آخرین رخداد یعنی ترور سردار سلیمانی نیز در اخوانیها موضعگیری خنثی و گاه توأم با تأیید این عمل را در پی داشت، که خود گواه دیگری بر وجود گسل سیاسی بین ایران و نیروهای فکری این منطقه و وجود ایرانهراسی شدید در آن است (ابو، مؤلفههای فرهنگی قریب به گفتمان انقلاب اسلامی، در شمال آفریقا، 1398).