Abstract:
نظر به اهمیت بهزیستی دانشجویان در موفقیت تحصیلی و زندگی آنها، در این پژوهش تلاش شد تا برنامه کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی در ایران از چشمانداز نظریه بهزیستی، بررسی شود. از اینرو، طی یک پژوهش توصیفی تعداد 101 شرکتکننده شامل 34 استاد و 67 دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی به روش نمونهگیری در دسترس از 28 دانشگاه سراسری ایران همکاری کردند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای محققساخته شامل شش عنصر بهزیستی (خرد، شجاعت، انسانیت، عدالت و میانه روی) بود. آزمون t نشان داد که میان دانشجویان پسر و دختر در برنامه کنونی، میان استادان زن و مرد در برنامه پیشنهادی و نیز میان دانشجویان و استادان در برنامه کنونی و پیشنهادی تفاوتهایی وجود دارد. از دیدگاه دانشجویان و استادان، اهمیت هر شش عنصر بهزیستی در برنامه باید بیش از آن میزانی باشد که هم اکنون دیده میشود. استادان و دانشجویان راهکارها و پیشنهادهایی را برای افزایش بهزیستی دانشجویان ارائه کردند.
Given the high importance of students’ wellbeing in the higher education system and their life, this descriptive research aimed at investigating MA TEFL curriculum in Iran from the approach of Wellbeing Theory. As such, 101 participants (34 professors and 67 MA TEFL students) were conveniently chosen from 28 public universities in Iran. A 5-item researcher-made questionnaire (wisdom, courage, humanity, justice and mediation) was used as the data collection tool in this study. The results of T-test revealed significant differences between male and female students in terms of the current program, between male and female professors in terms of the recommended program and between students and professors in terms of the current and the recommended programs. Professors and students believed that the forenamed five factors should be more important than what they were currently observed. Professors and students presented some strategies and suggestions for improving students’ well-being.
Machine summary:
در دانشگاه هاي ايران و به ويژه در رشته آموزش زبان انگليسي، مطالعات بسيار اندکي روي ارزيابي برنامه صورت گرفته است که تقريبا تمامي آنها از مدل بافت ، ورودي، فرايند و محصول استافل بيم (٢٠٠٧) استفاده کرده اند (فروزنده و همکاران ٥، ٢٠٠٨) و هيچ مطالعه اي به ارزيابي برنامه در سايه نظريه بهزيستي اختصاص داده نشده است ؛ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.
Foroozandeh, Riazi & Sadighi بنابراين ، در جهت آشنايي هر چه بيشتر با روان شناسي تربيتي، در اين پژوهش تلاش شد تا از ديدگاه استادان و دانشجويان برنامه کارشناسي ارشد آموزش زبان انگليسي در دانشگاه هاي سراسري ايران از چشم انداز بهزيستي مورد ارزيابي قرار گيرد.
Ahn, Usher, Butz, & Bong 3.
٢- آيا بين نظرات دانشجويان و استادان مقطع کارشناسي ارشد آموزش زبان انگليسي در دانشگاه هاي سراسري ايران ، در رابطه با توجه به و اهميت خرد، شجاعت ، انسانيت ، عدالت ، ميانه روي و تعالي در برنامه کنوني و پيشنهادي تفاوت معني دار وجود دارد؟ در جدول (٤) در دو ستون آمار گروه ، سطر اول اطلاعات مربوط به دانشجويان (٦٧ نفر) و سطر دوم اطلاعات مربوط به استادان (٣٤ نفر) را نشان ميدهد.
نتايج اين پژوهش با موضوع ارزيابي برنامه کارشناسي ارشد آموزش زبان انگليسي در دانشگاه هاي سراسري ايران ، نشان ميدهد که دانشجويان پسر بيش از دانشجويان دختر معتقد بودند در برنامه کنوني به خرد، شجاعت ، انسانيت و عدالت توجه مي ميشود.
), Positive psychology perspectives on foreign language learning and teaching (pp.
Positive psychology in cross- cultural narratives: Mexican students discover themselves while learning Chinese.