Abstract:
در چند دهه اخیر، چارچوب نظریِ جدیدی در زمینه اندازهگیری آموزشی با عنوان «سنجش شناختی تشخیصی» به وجود آمده که با پیوند دادن نظریههای شناختی با آموزش، بازخورد تشخیصی تکوینی از طریق گزارش نیمرخ تسلط آزمودنی در صلاحیتهای شناختی مورد نیاز را برای پاسخگویی به سؤالها ارائه میدهد. در این پژوهش با استفاده از یک مدل اندازهگیری جدید در سنجش شناختی تشخیصی به نام پیجیدینا (چن و دیلتوره، 2013) روی یک آزمون سواد ریاضی، به تعیین میزان اطلاعات تشخیصی که هر یک از سؤالهای آزمون میتوانند به دست دهند، اقدام شده است. طراحی آزمون سواد ریاضی بر مبنای چارچوب برنامه سنجش بینالمللی دانشآموزان صورت گرفته است. صلاحیتهای شناختی زیربنای این آزمون شامل ارتباطات، ریاضیوار کردن، بازنمایی، استدلال، طراحی راهبرد برای حل مسئله و استفاده از زبان و عملیات نمادین، رسمی و فنی، در قالب ماتریس کیو توسط تیم متخصص در حوزه آموزش ریاضی تدوین و دادهها با استفاده از اجرای آزمون روی 700 دانشآموزان 15 ساله به دست آمده است. شاخصهای برازش مدل، نیمرخ کلاسهای مکنون، پارامترهای سؤالها و نیمرخ صلاحیتی آزمودنیها بر مبنای مدل پیجیدینا، تحلیل شدهاند. یافتهها نشاندهنده برازش مناسب این مدل با دادهها و ارائه اطلاعات تشخیصی مفید در سطح سؤالها بر مبنای مدل مذکور است.
Over the recent decades a new theoretical framework entitled cognitive diagnostic assessment (CDA) has gained a special status in the field of educational measurement as an approach to integrate cognitive theories with education. This framework provides formative diagnostic feedback through a fine-grained reporting of learners’ attribute mastery profiles which is necessary to respond to test items. The present study, through application of Polytomouse Deterministic Input, Noisy ‘‘and’’ gate [de la Torre & Douglas, 2013], investigated the degree to which the items of a mathematical literacy test can provide diagnostically useful information. Mathematics literacy test was designed based on PISA framework considering social and cultural characteristics. The construction of 20-item test was based on six cognitive competencies. Through expert rating, a Q-matrix including six fundamental cognitive attributes consisting of communication, mathematizing, representation, reasoning and argument, devising strategies for solving problems andusing symbolic, formal and technical language and operations was developed and data collected from 700 15-year-old students. Using PGDINA model, model fit indicators, latent Class Probabilities, items’ parameters, and student’s attributes profile were produced. Results indicated flexibilities of the PGDINA model and items can provide diagnostically useful information based on proposed model.
Machine summary:
سنجش صلاحيت هاي شناختي چندسطحي سواد رياضي دانش آموزان پايه نهم : کاربردي از مدل پيجيدينا مريم محسن پور∗ چکيده : در چند دهه اخير، چارچوب نظري جديدي در زمينه اندازه گيري آموزشي با عنوان «سنجش شناختي تشخيصي» به وجود آمده که با پيوند دادن نظريه هاي شناختي با آموزش ، بازخورد تشخيصي تکويني از طريق گزارش نيمرخ تسلط آزمودني در صلاحيت هاي شناختي مورد نياز را براي پاسخگويي به سؤال ها ارائه ميدهد.
در اين پژوهش با استفاده از يک مدل اندازه گيري جديد در سنجش شناختي تشخيصي به نام پيجيدينا (چن و ديلتوره ، ٢٠١٣) روي يک آزمون سواد رياضي ، به تعيين ميزان اطلاعات تشخيصي که هر يک از سؤال هاي آزمون ميتوانند به دست دهند، اقدام شده است .
صلاحيت هاي شناختي زيربناي اين آزمون شامل ارتباطات ، رياضيوار کردن ، بازنمايي، استدلال ، طراحي راهبرد براي حل مسئله و استفاده از زبان و عمليات نمادين ، رسمي و فني، در قالب ماتريس کيو توسط تيم متخصص در حوزه آموزش رياضي تدوين و داده ها با استفاده از اجراي آزمون روي ٧٠٠ دانش آموزان ١٥ ساله به دست آمده است .
Leighton, Gierl & Hunka 2.
احتمال پاسخگويي درست به سؤال دوم براي افراد مسلط به صلاحيت ارتباطات و استفاده از زبان و عمليات نمادين ٠/٨٧ بيشتر از افرادي است که به اين صلاحيت تسلط نيافته اند.
همچنين احتمال پاسخگويي درست به سؤال دوم براي افراد مسلط به دو صلاحيت ارتباطات و استفاده از زبان و عمليات نمادين و رياضيوار کردن و بازنمايي ٠/٩٣ بيشتر از افرادي است که به اين دو صلاحيت تسلط نيافته اند.