Abstract:
هدف از اجرای این پژوهش، ساخت و آمادهسازی ابزار سنجش فرهنگ کیفیت در دانشگاه فرهنگیان بود. در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته اکتشافی نوع توسعه ابزار استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه فرهنگیان به تعداد 1480 نفر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 462 نفر انتخاب شدند. ضریب بازگشت پرسشنامهها 84 درصد (389 نفر) بوده است. همچنین، با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته نمونهای به حجم 23 نفر از افراد خبره دانشگاهی به شیوه هدفمند مورد مصاحبه قرار گرفتند. روایی و پایایی پرسشنامه فرهنگ کیفیت قبل از اجرا مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه پژوهش به تأیید ابعاد فرهنگ کیفیت متشکل از ده عامل؛ «عناصر ساختاری/ مدیریتی»، «عناصر فرهنگی/ روانشناختی»، «رهبری»، «ارتباطات»، «اعتماد»، «تعهد و مسئولیتپذیری»، «مشارکت»، «توانمندسازها»، «اصلاح زیرساختها»، «نتایج و برآیندهای فرهنگ کیفیت» انجامید. برای اعتبارسنجی پرسشنامه، پایاییهای ثبات و همسنگ و رواییهای همگرا و واگرا با استفاده از نرمافزار Smart PLS ارزیابی شدند که سنجه نهایی پرسشنامهای 120 گویهای بر مبنای مقیاس طیف پنجگزینهای لیکرت ماحصل آن بود و از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است. از اینرو، پیشنهاد میشود دانشگاه فرهنگیان کشور در جهت بهبود مستمر کیفیت، این عوامل و شاخصها را در برنامه راهبردی خویش لحاظ کند.
The purpose of this research was to construct and prepare a quality culture measurement tool at Farhangian University. In this study, exploratory mixed method has been used development tools. The statistical population of the study included the faculty members and staff at Farhangian University (N=1480), among whom 460 individuals were selected using the multistage cluster sampling method. The return coefficient of the questionnaire was 84 percent (389 people). Also, using a structured interview, a sample of 23 volunteers was interviewed in a targeted way. The validity and reliability of the quality culture questionnaire was approved before implementation. The result of the study was to confirm the dimensions of the quality culture consisting of ten factors; structural / managerial elements; cultural / psychological elements; leadership; communication; trust; commitment and accountability; participation; , "Empowerment", "infrastructure reform", "results and quality culture". To validate the questionnaire, stability and congruence and convergent and divergent validity were evaluated using Smart PLS software. The final scale of the 120-item questionnaire was based on the five-point Likert scale spectrum. It has a very good fit. As a result, it is suggested to improve continuously the quality of teachers in these factors and indices in the framework of its strategic plan
Machine summary:
در اين فرايند، اگر از استقلال فردي کارکنان غفلت شود و به کارکنان به عنوان گيرنده هاي منفعل دستورات، به جاي افراد فعال و مشارکت جو نگاه شود، ممکن است ابزارهاي مورد استفاده براي مديريت کيفيت با توجه به اينکه نحوه اجراي آن از بالا به پايين است ، کارايي لازم را نداشته ، يا حتي تأثير منفي در فرايند سازماني داشته باشد (ديويس و همکاران ٣، ٢٠٠٧؛ هاروي و استنسيکر٤، ٢٠٠٨؛ انجمن دانشگاهي اروپا ٥، ٢٠٠٧، ٢٠١٢).
Kottmann et al (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل (٣) ساختار محتوا، مکانيسم ها، خروجي فرهنگ کيفيت در مراکز آموزش عالي (بندرماچر و همکاران ، ٢٠١٧، ٥١) در کل ، براي ترسيم فرهنگ کيفيت در نظامهاي دانشگاهي، در پژوهش هايي چون باربولسکو ١ (٢٠١٥) و پاول (٢٠١٤) از کيفيت دروني آموزش که به تداعي فرهنگ کيفيت به بيرون از دانشگاه منجر شده و مقوله هاي نقش استادي اعضاي هيئت علمي و نقش آفريني دانشجو و همچنين محيط القاکنندة فرهنگ کيفيت در آموزش در قالب نمادهاي دانشگاهي سخن به ميان آمده است .
شرايط زمينه اي موجبات علي پديدة فرهنگ کيفيت نه در خلأ بلکه در شرايط خاص محيطي (بسترها) شکل ميگيرند و درنتيجه ، توضيح فرايند فرهنگ کيفيت که نيازمند کارکنان و اعضاي هيئت علمي آگاه ، توانمند، متعهد و برخوردار از حس مسئوليت و مالکيت مشترک است در سايۀ ايجاد زمينه مشارکت همه جانبه ، تعهد و مسئوليت پذيري ذي نفعان دانشگاهي و نيز در اصلاح زيرساخت هاي دانشگاه (بودجه و اصلاحات ساختاري دانشگاه ) معنا پيدا ميکند.