Abstract:
مهارت پژوهشی از مهارتها و توانمندیهای کلیدی معلمان قرن بیست ویکم است. دانشگاه فرهنگیان که نهاد کلیدی تربیت معلم در کشور هست، باید در تربیت معلم با قابلیتهای پژوهشی برنامه مشخصی داشته باشد. هدف از اجرای پژوهش حاضر، ارائه چارچوب توسعه فرهنگ پژوهش در مراکز دانشگاه فرهنگیان است. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از منظر روش از نوع پژوهش کیفی است. جامعه پژوهش، خبرگان کلیدی حوزه پژوهشگری با رویکرد توسعه فرهنگ پژوهش بود و از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد20 نفر نمونه انتخاب شد. روش گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختار یافته است. تحلیل دادهها با استفاده از روش کدگذاری باز و محوری و به کمکنرمافزار MAXQDA انجام گرفت. مقبولیت یافتهها بر مبنای نظر خبرگان حاصل شد. نتایج پژوهش در چهار بعد عوامل مدیریتی، عوامل ساختاری- سازمانی، عوامل برنامه درسی و عوامل فردی ارائه شد. در بعد عوامل مدیریتی، 21 شاخص شناسایی شد که نقش توسعهای در فرهنگ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان داشت. در بعد عوامل ساختاری، شاخصهای تأثیرگذار در توسعه فرهنگ پژوهش 25 مورد، شاخصهای مؤثر در حوزه برنامه درسی، 22 مورد و در نهایت در بعد عوامل فردی شاخصهای کلیدی توسعه فرهنگ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان 28 مورد شناسایی شدند.
One of the vital skills and competencies of the 21st century teachers is research skills. Farhangian University, as a key institution of teacher training within the country, should define a particular program in teacher training with research capabilities. The aim of this study was to provide a framework for the development of research culture within the campuses of Farhangian University. The research is practical in terms of purpose, and in terms of method, it is a qualitative type. The research population is vital experts within the field of research with an approach toward the development of research culture. 20 samples selected by purposive sampling method from the population. The data collection method was semi-structured interview. Data analysis was carried out using open and axial coding method by MAXQDA software. The validity of the findings based on the opinion of experts obtained. The research results were presented in four dimensions: managerial factors, structural-organizational factors, curriculum factors and individual factors. Within the managerial factors dimension, 21 indicators were identified with developmental role within the culture of research in Farhangian University. Also, within the structural factors dimension, 25, within the field of curriculum, 22, and finally 28 indicators within the dimension of individual factors identified.
Machine summary:
بر اين اساس ، در پژوهش حاضر، بررسي عوامل مؤثر در توسعه ، ترويج و گسترش فرهنگ پژوهش در پرديس ها و مراکز آموزش عالي دانشگاه فرهنگيان مد نظر است و درنهايت ، طراحي الگويي مناسب براي اين امر مهم که نقش اساسي در توسعه و تحول دانشگاه و رشد و توسعه جامعه دارد.
بررسي اين موضوع از چهار منظر حائز اهميت است ؛ اول آنکه توسعه پايدار حاصل نميشود مگر با اجراي پژوهش هاي کاربردي که بتواند سياست ها، مقررات و شيوه حاکميت ساختارهاي سازماني را تغيير دهد؛ دوم ، توانايي پژوهش ، پذيرش و کاربرد آن در جهت ارتقاي سواد رهبران و مديران از اهميت ويژه اي برخوردار است ؛ سوم ، بروز فرهنگ پژوهش در سازمان مستلزم کاربرد روش هاي اجرايي براي مطالعه ، مشاوره ، آموزش هاي حرفه اي و زيرساختي است ؛ چهارم ، خصوصيات فردي افراد مانند تواناييها، انگيزه ها، توانايي کار مشارکتي و گروه کاري در تيم هاي پژوهشي و کاربردي امري ضروري است (اسلاد و همکاران ٢، ٢٠١٨).
شوراي تحقيقات سازمان آموزش وپرورش شهر تهران به منظور تحقق هدف هاي متعالي نظام تعليم وتربيت و اعتلاي فرهنگ پژوهش و شناسايي مسائل و مشکلات به روش علمي و استفاده از نتايج پژوهش هاي کاربردي در ساختار برنامه ريزي، تصميم گيري و حل مشکلات و رفع تنگناهاي موجود پژوهشي خود با تعيين کميته نيازسنجي پژوهشي و طي مراحل مختلف ، اولويت هاي پژوهشي خود را در دو سطح اول و دوم و استفاده ازروش هاي علمي در اين زمينه اعلام داشته است .
Investigating Academic Research Culture in Public Sector Universities of Pakistan.