Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اثربخشی مدیریت کلاس و نوآوری آموزشی استادان با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل 10491 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان 384 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از سه پرسشنامه «اثربخشی مدیریت کلاس»، «نوآوری آموزشی» و پرسشنامه «عملکرد تحصیلی» استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی محتوایی و صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون t، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد بین مدیریت کلاس درس و هر یک از ابعاد آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد؛ بین نوآوری آموزشی مدرسان و عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین از بین ابعاد متغیر مدیریت کلاس تنها بعد مدیریت آموزش توانایی پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان را داشته و از بین ابعاد نوآوری آموزشی؛ انگیزه نوآوری و ویژگیهای شخصیتی مدرسان قدرت پیشبینی کنندگی عملکرد تحصیلی دانشجویان را دارند.
The aim of study was to investigate the relation between the effectiveness of classroom management and educational innovation of instructors with the academic performance of students at Bu-Ali Sina University.The method of research is descriptive and correlation type. The Statistical population consists of entire10491students. According to Kergcie and Morgan table, samples of 384 people were selected. Three questionnaires was used: The classroom management effectiveness questionnaires, educational innovation and academic performance questionnaires.Questionnaires justifiability was calculated based on their content justifiability and also their ending were calculated according to Cronbach's alpha respectively.For data analysis, descriptive and inferential statistical methods such as T test, Pearson correlation and multivariate regression analysis were used.The results showed: There is a positive and significant relationship between classroom management and each of its dimensions with students' academic performance at Bu-Ali Sina University. There is a positive and significant relationship between the educational innovation of the teachers and the academic performance of the students. Also, only the education management dimension was able to predict students' academic performance among the dimensions of the variable of classroom management.
Machine summary:
بررسي رابطه اثربخشي مديريت کلاس درس و نوآوري آموزشي استادان با عملکرد تحصيلي دانشجويان Investigating the Relation between the Effectiveness of Classroom Management and the Educational Innovation of Faculty Members with Students’ Academic Performance تاريخ دريافت مقاله :٩٧/٠٢/٢٢ شهرزاد حاتمي* فخرالسادات نصيري وليک بني** پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه اثربخشي مديريت کلاس و نوآوري آموزشي استادان با عملکرد تحصيلي دانشجويان دانشگاه بوعلي سينا انجام گرفته است .
تأثيرگذاري نحوة اداره کلاس و شيوه هاي تدريس بر متغيرهاي گوناگون ازجمله عملکرد تحصيلي دانشجويان بيشتر از آنجا آشکار ميشود که پژوهش هاي انجام گرفته در اين باره ، رابطه مثبت و معني دار و اثر پيش بينيکنندگي را نشان داده اند؛ چنانچه نتايج پژوهش هاي پيشين نيز مؤيد اين امر است که استفاده از سبک هاي مناسب مديريت در رده ها، تأثيرات مثبتي بر عملکردهاي مختلف يادگيرندگان ازجمله عملکرد تحصيلي آنان داشته است ؛ ازجمله غياثونديان و همکاران (١٣٩٦) طي پژوهشي و در طي سه مرحله جستجوي متون ، ارزشيابي داده ها و تحليل داده ها در پايگاه هاي اطلاعاتي مختلف به نتيجه رسيدند که چالش ها و راهکارهاي متعددي در خصوص مديريت کلاس درس براي تقويت انگيزش دانشجويان وجود دارد که در سه مضمون استفاده از روش هاي نوين تدريس ، بهبود محيط يادگيري و بهبود تعاملات و ارتباطات قرار داده شد و با توجه به افزايش علل بيانگيزگي در دانشجويان بايد در جهت ارتقاي مديريت کلاس درس از سبک هاي نوين تدريس استفاده کرد.