Abstract:
هدف از اجرای این پژوهش، سنجش شکاف وضعیت موجود و مطلوب کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه ارومیه بر اساس مدل EDUQUAL از دیدگاه دانشجویان است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل همه دانشجویان دانشگاه ارومیه شامل 18000 نفر بود. حجم نمونه با روش تصادفی طبقهای نسبتی و با استفاده از جدول مورگان 376 نفر تعیین شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه کیفیت خدمات براساس مدل EDUQUAL بود و روایی آن با روش اعتبار محتوا تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89/0 محاسبه شد. نتایج مرتبط با فرضیههای پژوهش گویای این بود که در تمامی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی شکاف منفی وجود دارد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد بیشترین شکاف مربوط به بعد تسهیلات فیزیکی و کمترین شکاف مربوط به بعد پاسخگویی است. همچنین نتایج نشان داد که بین جنسیت و مقطع تحصیلی با ادراک از کیفیت خدمات آموزشی در دو وضعیت موجود و مطلوب هیچ تفاوتی وجود ندارد. بر اساس نتایج، یشنهاد میشود که از نظرات دانشجویان در تصمیمگیریهای مرتبط با خدمات دانشگاه، بهره گرفته شود.
The purpose of this study is to assess the gap of the existing and desirable status of educational services quality of Urmia university using EDUQUAL model. The method of this study is descriptive-correlation. The statistical population consisted of all of the students of Urmia University (N=18000). Through Morgan table, 376 samples were selected via random sampling method. Data were collected through standard EDUQUAL questionnaire. Validity of the scale was confirmed by experts and reliability of the scales was confirmed by Cronbach’s Alfa (0.89). The results related to research hypotheses indicated that there was a gap in all aspects of educational services quality. Friedman test results also showed the greatest gap is related to the dimension of physical facilities and the smallest gap related to the accountability dimension. In the following, the results showed that there was no difference between gender and educational level with the perception of the quality of educational services in the two existing and desirable situations. Based on the results obtained, it is suggested that students’ comments on decisions related to university services to be used.
Machine summary:
ارزيابي شکاف وضعيت موجود و مطلوب کيفيت خدمات آموزشي دانشگاه اروميه بر اساس مدل EDUQUAL 1 Assessing the Gap of the Existing and Desirable Status of Educational Service Quality of Urmia University Using EDUQUAL Model تاريخ دريافت مقاله : ٩٨/٠٢/٢٢ حسن قلاوندي * زکريا احمديان ** هدف از اجراي اين پژوهش ، سنجش شکاف وضعيت موجود و مطلوب کيفيت خدمات آموزشي دانشگاه اروميه بر اساس مدل EDUQUAL از ديدگاه دانشجويان است .
مطالعات (قلاوندي و همکاران ، ١٣٩٥، کاوسي و همکاران ، ١٣٩٣، نجفي و همکاران ، 2 ١٣٩٣، عباسيان و همکاران ، ١٣٩٢ ؛ خان ، ٢٠١٥ و ٢٠٠٧ و زفيروپولس و ورانا، ٢٠٠٨) نشان داده اند بين انتظارات و ادراکات دانشجويان از کيفيت خدمات آموزشي، شکاف منفي وجود دارد و مراکز آموزش عالي نتوانسته اند انتظارات دانشجويان را برآورده کنند که اين امر موجب کاهش انگيزه و نارضايتي دانشجويان ميشود.
اين مدل که تعديل يافته مدل سروکوال ٢ است در پنج بعد نتايج يادگيري ، پاسخگويي ، تسهيلات فيزيکي ، رشد شخصيت و تحصيل ، کيفيت خدمات آموزشي را مورد سنجش قرار ميدهد (فتحي واجارگاه و محمدهادي، ١٣٩٢) و در اين ابزار کيفيت خدمات عبارت است از فاصله (شکاف ) بين انتظارات و ادراکات مشتريان از خدماتي که به وسيله سازمان در واقعيت به آنها ارائه ميشود.
براي دستيابي به اين هدف ، فرضيه هايي طرح و آزمون شد و ازجمله نتايج آن بيانگر اين بود که بين وضع موجود و مطلوب کيفيت خدمات آموزشي از نظر دانشجويان دانشگاه شکاف منفي وجود دارد.