Abstract:
بازار سرمایه، نقش بسزایی در شکوفایی اقتصادی هر کشور دارد؛ از این رو شناخت عوامل مؤثر بر بازار سرمایه، اهمیت بسیار زیادی دارد. برنامه شرکتها برای حداکثر کردن واکنش مثبت بازار اوراق بهادار به عملکرد خوب شرکتها و حداقل کردن واکنش نامناسب به عملکرد منفی، در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از استراتژیها برای منحرف کردن توجه بازار از عملکرد ضعیف شرکتها، ارائه گزارشهای عملکرد، پس از ساعات کار بازار یا در روزهای تعطیلی بازار میباشد. فرضیه این است که مدیران فرصتطلب به این دلیل، اخبار منفی را در ایام تعطیل منتشر میکنند تا در این زمانها، کمتر مورد توجه رسانهها قرار گیرند و تأثیر اخبار بد را از بازار پنهان کنند. در این مقاله، به آزمون مشاهداتی میپردازیم که زمان اعلان سودهایشان را از بین روزهای کاری هفته به ایام تعطیل، تغییر دادهاند. نتایج آزمون فرضیهها، نشان میدهد که مدیران شرکتهای پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران به طور راهبردی اقدام به زمانبندی اعلان سودهایشان نمیکنند ولی یافتههای پژوهش، حاکی از وجود رابطهای مثبت و معنادار بین اخبار منفی از پیشبینی سود و زمان اعلام آن در ایام تعطیل، همچنین یک رابطه مثبت و معنادار بین اخبار مثبت از پیشبینی سود و زمان اعلام آن در ایام کاری بورس بوده است. از این رو، سود انباشته غیرعادی، پیامد اقتصادی دارد؛ بنابراین میتواند به عنوان یک معیار، بر تصمیمگیری سرمایهگذاران تأثیر بگذارد.
Corporates provide different dates for presenting information about financial status and future prospects of corporate to stockholders. Stockholders and stock market participants consider the information obtained from the corporate as good news or bad news and they react on this basis. In recent years, corporate programs have been considered by analysts and accounting researchers in order to maximize the positive reaction of the securities market to good performance of corporates and minimize inappropriate reaction to their negative performance. In this research, multivariate regression model was used to test the hypotheses. The statistical population was Tehran Stock Exchange corporates. After Sampling, 120 corporates were selected during the 2014-2017.According to the results, some managers change the timing to hide bad news. The obtained results showed that there is a direct relationship between the negative reports of earning prediction and its announcement time on holidays. This relationship is positive and significant statistically. Morever there is a direct relationship between the positive news reports of earning prediction and its announcement time on usual days (Exchange working days). Therefore, unusual accumulated profits have an economic consequence, and this shows that it can affect investorschr('39') decisions as a criterion.