Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی میزان کاربست ابعاد اخلاق حرفهای اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد و نقش آنها در انگیزش تحصیلی دانشجویان اجرا شد
روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری را دانشجویان دانشگاه یزد تشکیل میدهند که بر اساس حجم نمونه محاسبه شده 385 نفر از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها، از پرسشنامۀ محققساختۀ اخلاق حرفهای و پرسشنامۀ استاندارد انگیرش تحصیلی استفاده شد که روایی آنها ازطریق روایی محتوایی و روایی سازه، و پایایی آنها ازطریق آلفای کرونباخ و پایایی مرکب تأیید شد. تحلیل دادهها از طریق آزمون تی تکنمونهای در SPSS و مدلیابی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار Amos انجام گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد، میزان اخلاق حرفهای اعضای هیئت علمی بالاتر از متوسط قرار دارد. از بین ابعاد اخلاق حرفهای، کمترین میانگین مربوط به رعایت عدالت بود که پایین تر از حد متوسط قرار دارد. همچنین بعد ارتباط با دانشجو دارای بالاترین میانگین بود. آزمون فرضیهها نشان داد، از بین ابعاد اخلاق حرفهای رعایت عدالت بیشترین تأثیر را در انگیزش تحصیلی دانشجویان دارد. در حالی که تأثیر رعایت قوانین و مقررات در انگیزش دانشجویان تأیید نشد.
نتیجهگیری: رعایت اخلاق حرفهای از سوی اعضای هیئت علمی میتواند عامل مهمی در افزایش انگیزش تحصیلی دانشجویان باشد. از اینرو، اعضای هیئت علمی باید به حفظ و ارتقاء اخلاق حرفهای در خود توجه داشته باشند.
Objective: The purpose of this study was to investigate the application of professional ethics dimensions of faculty members of Yazd University and their role in students' academic motivation. Methods: This research is applied in terms of purpose and descriptive correlational in terms of method. The statistical population consists of students of Yazd University who were selected based on the calculated sample size of three hundred and eighty-five people through the available sampling method. In order to collect data, the researcher made questionnaire of professional ethics and the standard questionnaire of academic attitudes were used, that their validity was confirmed by content validity and construct validity, and their reliability was confirmed by Cronbach's alpha and composite reliability. Data analysis was performed by one-way t-test in SPSS and structural equation modeling using Amos software. Results: The results showed that the level of professional ethics of faculty members is above average. Among the dimensions of professional ethics, the lowest average was related to the observance of justice, which is below average, but it also had the highest average after the issue of communication with the student. Testing the hypotheses showed that among the dimensions of professional ethics, observing justice has the greatest effect on students ‘academic motivation, while the effect of observing rules and regulations on students' motivation was not confirmed. Conclusion: Adherence to professional ethics by faculty members can be an important factor in increasing students' academic motivation. Therefore, faculty members should pay attention to maintaining and promoting professional ethics.
Machine summary:
پرسش ها و فرضيه هاي پژوهش با توجه به هدف هاي پژوهش ، پرسش ها و فرضيه هاي پژوهش به صورت ذيل ارائه مي شوند: پرسش ها: پرسش اصلي : ميزان کاربست ابعاد اخلاق حرفه اي اعضاي هيئت علمي دانشگاه يزد تا چه حد است ؟ پرسش فرعي اول : ميزان کاربست رعايت قوانين و مقررات تا چه حد است ؟ پرسش فرعي دوم : ميزان کاربست ويژگي هاي عمومي (رفتاري و شخصيتي ) تا چه حد است ؟ پرسش فرعي سوم : ميزان کاربست ارتباط با دانشجو تا چه حد است ؟ پرسش فرعي چهارم : ميزان کاربست رعايت عدالت تا چه حد است ؟ پرسش فرعي پنجم : ميزان کاربست تسلط بر روش تدريس تا چه حد است ؟ پرسش فرعي ششم : ميزان کاربست اشراف بر محتوا تا چه حد است ؟ پرسش فرعي هفتم : ميزان کاربست ارزشيابي صحيح تا چه حد است ؟ فرضيه ها: فرضيه اول : رعايت قوانين و مقررات بر انگيزش تحصيلي دانشجويان تأثير دارد.
نجفي و همکاران (١٣٩٥) نيز وضعيت ابعاد اخلاق حرفه اي تدريس اعضاي هيئت علمي دانشکدة پزشکي دانشگاه شاهد را از ديد دانشجويان بالاتر از متوسط ارزيابي نامه آموزش عالي ، سال ١٤، شماره ٥٤، ص .
بر اساس معيارهاي اندازه گيري ، تنها در يک معيار مربوط به اين بعد از اخلاق حرفه اي ضعيف عمل مي کنند و آن هم «عدم استفاده ابزاري از دانشجويان در جهت پيشبرد منافع شخصي » است ؛ بنابراين ضرورت دارد برخي از اعضاي هيئت علمي يک بازبيني بر رويه هاي خود داشته باشند تا بتوانند اين ضعف را در نامه آموزش عالي ، سال ١٤، شماره ٥٤، ص .