Abstract:
دانشگاهها و موسسات آموزش عالی با چالشهایی همچون افزایش رقابت، کمبود منابع و گوناگونی در تقاضای مشتری با توجه به خدمات درخواستشده روبهرو میباشند که ضرورت توجه به فرهنگ ناب در موسسات آموزش عالی را نشان میدهد. هدف: هدف عمده از ارائۀ این مقاله، شناسایی و بیان مولفههای فرهنگ ناب در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی بود؛ به طوری که احترام به افراد، بهبود مستمر و حذف اتلاف محقق شود. روش: این مطالعه از روش کیفی و مرور نظاممند با هدف کاربردی استفاده کرد. مرور نظاممند جامعی از فصلنامهها، کتابها و رسالهها صورت گرفت که از پژوهش پایگاه دادههای مختلف با استفاده از سه کلید واژۀ «فرهنگ، ناب، آموزش عالی» و ارجاعات مرتبط بین سالهای 1990 تا 2021 صورت گرفت. در مجموع، 60 منبع (51 مقاله، شش کتاب و سه رساله) تجزیه و تحلیل شدند. معیارهای انتخاب اسناد، همراستایی عنوان، چکیده و محتوا با فرهنگ ناب در آموزش عالی بود. یافتهها: نتایج نشان داد که هفت بعد شناساییشده، فرهنگ ناب را در آموزش عالی شکل میدهند که عبارتند از: ارزشهای محوری، اصول ناب، رهبری، افراد، کار تیمی، ارتباطات با محیط و مصنوعات. به طور کلی، به نظر میرسد فرهنگ ناب، زمانی که برای بهبود عملیاتهای اجرایی و دانشگاهی در آموزش عالی به کار برده میشود، ارزش مهم و قابل اندازهگیری داشته باشد. نتیجهگیری: استفاده از مفهوم فرهنگ ناب در آموزش عالی، به صورت فزایندهای موضوع مقبول مطالعات پژوهشی بوده است. تاکید برای گسترش فرهنگ ناب و ارزشهای محوری آن باید مورد توجه قرار گیرد.
Objectives:Universities and higher education institutions are facing with challenges such as increased competitions, resources shortage and variability in customer demand in terms of requested services that show the necessity of paying attention to lean culture in higher education institutions. Aim : The main objective of this paper is to identify and to illustrate lean culture factors in universities and higher education institutions, so that respect for people, continuous improvement and eliminating wastage are achieved. Method: This study used qualitative method and systematic review with functional purpose. A comprehensive systematic review of academic studies (journals, books, and theses) were undertaken drawn from different data bases researches of three key words (lean + culture + higher education) and related citations between 1990 till 2021. A total sample of 60 references (51 academic paper, 6 books, and 3 theses) were analyzed. The criteria for choosing documents were, aligning topic, abstract, and content with lean culture in higher education. Results : The results showed that seven main identified dimensions, form lean culture in higher education, which are: core values, lean principles, leadership, people, team work, relations with environment and artifacts. Overall, lean culture appears to have significant and measurable value when used to improve academic and administrative operations in higher education. Conclusion: Use of lean culture in higher education has been increasingly acceptable for research studies. Emphasis on extending lean culture and lean values should be considered.