Abstract:
هدف این پژوهش بررسی رابطه انگیزه پیشرفت، نوآوری، تحمل ابهام، خودکارآمدی، عزت نفس و خودشکوفایی با جهت گیری کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون بود. نمونه این پژوهش شامل ۴۰۰ دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون در سال ۹۲-۹۱ بود که از طریق نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون جهت گیری کارآفرینی، پرسشنامه انگیزه پیشرفت، مقیاس نوآوری، مقیاس تحمل ابهام، پرسشنامه خودکارآمدی، پرسشنامه عزت نفس و پرسشنامه خودشکوفایی استفاده شده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که جهت گیری کارآفرینی با متغیرهای انگیزه پیشرفت، نوآوری، خودکارآمدی، خودشکوفایی، عزت نفس و تحمل ابهام رابطه مثبت معنی داری دارد(P<0/01). نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که متغیرهای انگیزه پیشرفت ، عزت نفس و نوآوری کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه را پیش بینی می کنند.
Objective of this study is surveying relationship between achievement-motive, innovation, ambiguity tolerance, self-efficacy, self-esteem, and self-actualization. with entrepreneurial orientation of Ardabil Azad Universitys students. Sample of this study was comprised of 400 students (of Bachelors level) in the Kazeron Azad University at 2012-2013, selected by cluster sampling. Following tools were used for data collection entrepreneurial orientation test, achievement motive questionnaire, , innovation scale, ambiguity tolerance scale, self-efficacy questionnaire, self-esteem questionnaire & self-actualization questionnaire. Results of Pearson correlation coefficient showed that entrepreneurial orientation has significant positive relationship with these variables achievement-motive, innovation, ambiguity tolerance, self-efficacy, self-esteem, and self-actualizatio