Abstract:
مراسم پیادهروی و زیارت اربعین یکی از مهمترین کانونهای تربیتی انسانِ آزادیخواه است. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی به این سؤال اساسی پاسخ دهد که زیارت اربعین در تربیت فردی و اجتماعی زائران چه تأثیری دارد؟ از مهمترین آثار زیارت اربعین در تربیت فردی زائر، خودسازی و تهذیب نفس، ایجاد آرامش درونی، تمرین صبر و استقامت، خودباوری، الگودهی و الگوپذیری، افزایش عشق و مهرورزی، تقویت دینداری و شکرگذاری از نعمتهاست. اربعین در بعد تربیت اجتماعی نیز میتواند در ایجاد همبستگی، تحقق امت واحده اسلامی، ایجاد شور و شعور سیاسی، توجه به امر به معروف و نهی از منکر و تبلور مفاهیم اخلاقی مانند تعاون، همدلی، ایثار و از خود گذشتگی، انفاق، بخشندگی، روحیه ظلمستیزی و استقامت تأثیرگذار باشد.
The Arbaeen pilgrimage march is a noteworthy educational locus for libral-minded people, with various effects on them. Of them, the following can be mentioned: individual moral development, self-refinement, inner tranquility, patience, perseverance, becoming and receiving model, abundance of devotion, reinforcement of one's sense of religiosity, and a sense of gratitude to Allah for the whole opportunity. Socially, it adds to people's social education, religio-political integrity, political cognizance, special regard for inviting people to doing good and prohibiting them from committing the evil, incorporating a sense of mutual help, sacrifice, generosity, and opposing tyranny
Machine summary:
به دلیل اهمیت بسیار زیاد این موضوع، تاکنون فعالیتهایی چون برگزاری همایشهای ملی و بین المللی، نگارش کتابهایی نظیر به صحرا شدم، عشق باریده بود (13(علیه السلام)6ش)، پادشاهان پیاده (136ش)، اربعین در فرهنگ شیعه 1395ش)، اربعین 1395و1394ش)، اسرار پیادهروی اربعین (1396ش) و نظایر این آثار، تألیف شدهاست ولی به نظر میرسد تاکنون اثری پژوهشی درباره ابعاد تربیتی زیارت اربعین نگارش نیافته است.
زیارت اربعین نقش اساسی در تزکیه و تهذیب نفس انسانها دارد چرا که انسان در این سفر معنوی به واسطه نور اهل بیت(علیهم السلام) در پی تحولات روحی، روانی، اخلاقی و فکری از آلودگیها پاک میشود لذا بهترین فرصت برای خودسازی، کسب طهارت، استغفار و توبه است.
لذا کسی که در کربلا حضور پیدا میکند از سویی با مجموعهای از الگوهای خوب، ارزشمند و فضایل اخلاقی برخورد میکند و از سوی دیگر الگوها و شخصیتهای منفی را در ذهن خود مجسم میکند و خود به خود به سوی الگوهای ارزشی و خوب رهنمون میشود و از الگوهای منفی بیزاری میجوید و آنها را دفع میکند، آنگاه تلاش میکند که در مقام عمل و عقیده همسو شود و در هنگام زیارت و بعد از آن نیت میکند که در مسیر امام حسین(علیه السلام) حرکت نماید.
یک وجهش این است که زیارت امام حسین(علیه السلام) فرهنگ ایستادگی در مقابل ظلم در جامعه را ترویج و تقویت میکند و باعث مبارزه علیه ظلم میشود.
مهمترین آثار تربیت فردی زیارت اربعین، تزکیه و تهذیب نفس، ایجاد آرامش درونی، خودباوری، الگودهی و الگوزایی، صبر و پایداری، افزایش مهر و محبت به امام حسین(علیه السلام) و تقویت دین داری است.