Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه معیارهای پذیرش دانشجو معلم در مراکز تربیت معلم کشورهای فنلاند، کانادا، ژاپن، کره جنوبی و ایران است. رویکرد حاکم بر این پژوهش کیفی است که از روش تطبیقی استفاده شده است. روش گرداوری داده ها در این پژوهش با توجه به کیفی بودن رویکرد پژوهش، استفاده از تکنیک گرداوری اسناد مکتوب است. در این روش، آثار و منابع مکتوب که به موضوع پژوهش مربوط میشوند، جهت شناسایی ویژگیهای مورد نیاز، گرداوری و تحلیل میشوند. بنابراین کلیه منابع مکتوب شامل کتب، مقالات، پایاننامهها و اسناد بالادستی که به نظام تربیت معلم هریک از این کشورها مربوط میشوند، گرداوری وتحلیل شدند. در قسمت تحلیل دادهها نیز، روش تحلیل توصیفی به کار گرفته شده است. دادههای مورد نیاز از منابع موجود، انتخاب، سازماندهی و سپس شباهتها و تفاوتهای آنها مشخص و با یکدیگر مقایسه و تفسیر شدند. بر اساس نتایج این پژوهش، شرایط و معیارهای پذیرش دانشجو در مراکز تربیت معلم کشورهای مذکور با ایران در مواردی از قبیل استفاده از انواع آزمونها و مصاحبه شباهت دارند، اما مهمترین تفاوتهایی که میتوان در این زمینه بر شمرد نوع استفاده از مصاحبه و محتوای آن در این کشورها است. بر این اساس، توجه به مهارتهای عملی و اختصاص بخشی از مصاحبه به شرکت داوطلب در فرایند تدریس واقعی(تدریس عملی) و بهرهگیری از ابزار مصاحبه به عنوان یک ابزار تکمیلی(نه به عنوان تنها ابزار شناسایی افراد شایسته) از ویژگیهای اصلی به کارگیری ابزار مصاحبه برای تعیین افراد شایسته در مراکز تربیت معلم کشورهای مذکور است که تا حدودی با فرایند انتخاب دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان ایران، متفاوت است
The aim of this study is to evaluate and compare the criteria for accepting teacher students in teacher training centers in Finland, Canada, Japan, South Korea and Iran. The approach to this qualitative research is that a comparative method has been used. The required data were identified, selected, organized, and then their similarities and differences were identified and compared and interpreted. According to the results of this study, the criteria for accepting students in teacher training centers of the mentioned countries with Iran are similar in cases such as using different types of exams and interviews, but the most important differences that could be mentioned in this field are the type of interview and its content is in these countries. Accordingly, part of the interview will be dedicated to the volunteer company in the actual teaching process (practical teaching). Also, using interview tools as a supplementary tool (not as the only tool for identifying qualified people) is one of the main features of using interview tools to determine worthy people in the teacher training centers of the mentioned countries which is somewhat different from the student-teacher selection process at Teacher Training University of Iran.
Machine summary:
(practical teaching)actual teaching process بخشي از مصاحبه به شرکت داوطلب در فرايند تدريس واقعي(تدريس Also, using interview tools as a supplementarytool (not as the only tool for identifying عملي) و بهره گيري از ابزار مصاحبه به عنوان يک ابزار تکميلي(نه به عنوان qualified people( is one of the main features ofتنها ابزار شناسايي افراد شايسته ) از ويژگيهاي اصلي به کارگيري ابزار using interview tools to determine worthyمصاحبه براي تعيين افراد شايسته در مراکز تربيت معلم کشورهاي مذکور people in the teacher training centers of theاست که تا حدودي با فرايند انتخاب دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگيان mentioned countries which is somewhatايران ، متفاوت است .
بنابراين 1 Maunah Johnson & Howell2 3 Groundwater-Smith & Mockler 4 Casey&Childs برنامه هاي غربالگري با در نظر گرفتن استانداردهاي لازم ، بايد زمينه ورود افراد مستحق به حرفه معلمي را فراهم کنند(کيسي و چايلدز،٢٠٠٧).
در کشور ژاپن براي انتخاب افراد شايسته جهت ورود به مراکز تربيت معلم ، علاوه بر توجه به معيارهايي از قبيل پايان دوره آموزش عمومي(ديپلم ) و ويژگي هاي عمومي داوطلبان ، موارد ديگري در نظر گرفته ميشود که تا حدودي نسبت به کشور ايران متفاوت است .
علاوه بر آن ، بر اساس نتايج اين پژوهش ، شرکت در فرايند انتخاب و گزينش جهت ورود به مراکز تربيت معلم و دانشگاه هاي مربوط به وزارت آموزش و پرورش ، تنها شرايط و معيارهاي ورود به حرفه معلمي در کشورهاي مورد مطالعه نيست .