Abstract:
زمینه و هدف: مطالعه حاضر با هدف ارائه مدل ارتقاء بهرهوری آموزشی مدرسان آموزش ازدور انجامگرفت. در این مقاله ابتدا عناصر تشکیلدهنده بهرهوری آموزشی مدرسان نظام آموزشازدور شناسایی شدند و سپس مدل ارتقاء بهرهوری آموزشی مدرسان آموزش از دور براساس شرایط و مقتضیات بومی و نظام آموزشازدور کشور طراحی و اعتباریابی شد.روش بررسی: روش تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر رویکرد، آمیخته است. جامعه آماری بخش کیفی کلیه صاحبنظران حوزه آموزشازدور و بهرهوری آموزشی هستند که با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی تعداد 26 نفر بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی، کلیه مدرسان نظام آموزش از دور دانشگاه آزاد اسلامی در واحد الکترونیکی است. تعداد افراد جامعه آماری 164 نفر بودند که همه افراد جامعه برای نمونه تحقیق با روش سرشماری کامل انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها در بخش کیفی از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته با روایی و پایایی مطلوب، استفاده شد و در بخش کمی از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که پایایی آن با روش ضریب آلفای کرونباخ 92/ 0 محاسبه گردید. تحلیل دادههای کیفی با تکنیک تحلیل مضمون و بخش کمی نیز با روش تحلیل عاملی تاییدی انجام گرفت.یافتهها: یافتههای تحقیق حاکی از آن است که عوامل موثر بر بهرهوری آموزشی مدرسان نظام آموزش از دور در دو بعد کلی فردی و سازمانی شناسایی شدند. همچنین مشخص شد که 21 عامل بر بهرهوری آموزشی مدرسان نظام آموزش از دور تاثیر معنادار و مثبتی بر بهرهوری آموزشی مدرسان نظام آموزش دارد.نتیجهگیری: تحقیق مشخص نمود که برای ارتقاء بهرهوری آموزشی مدرسان در هر نظام آموزش از دوری، بایستی 21 عامل شناسایی شده (توانایی های فردی مدرس، محیط نظام آموزشی، محتوا و مطالب ارائه شده، وضعیت فراگیران) را بهبود ببخشیم و وضعیت آنها را مطلوب کنیم.
The aim of this study was to provide a model for improving the educational productivity of distance learning teachers. In this article, first, the elements that make up the educational productivity of distance education teachers were identified, and then the model of improving the educational productivity of distance learning teachers was designed and validated based on local conditions and requirements of the education system around the country. The methodology is applied in terms of purpose and mixed method in terms of approach. The statistical population in the qualitative section of all the experts in the field of distance learning and educational productivity is the sampling method and purposeful snowball and 26 experts from the field of productivity, educational productivity and distance education were selected as the sample of the study. The statistical population is a quantitative part of the research, including all teachers of the distance education system of Islamic Azad University in electronic unit. The population was 164 people, all of whom were selected for sample research using a census method. In order to collect the research data in the qualitative section, a semi-structured interviewing instrument was used which was both reliable and reliable. In the quantitative part, a researcher-made questionnaire was used and the validity of the questionnaire was evaluated by the content-based content validity method and its reliability was estimated by Cronbach's alpha coefficient 0/92 was calculated. Qualitative data analysis was performed with a thematic analysis method and quantitative part with confirmatory factor analysis method. The results of this study revealed that 21 factors affect educational productivity of teachers of the distant education system have a significant and positive effect on the educational productivity of educators in the educational system. According to the results, if we seek to improve the educational productivity of teachers in any education system from distance, the status of 21 identified factors (teacher's individual abilities, educational system environment, content and content provided, learners' status ) should be improved to desirable levels.
Machine summary:
يافته ها: يافته هاي تحقيق حاکي از آن است که عوامل مؤثر بر Qualitative data analysis was performed with a thematicanalysis method and quantitative part with confirmatory بهره وري آموزشي مدرسان نظام آموزش از دور در دو بعد کلي فردي و factor analysis method.
According to the results, if we seek to improve the educational productivity نتيجه گيري: تحقيق مشخص نمود که براي ارتقاء بهره وري of teachers in any education system from distance, theآموزشي مدرسان در هر نظام آموزش از دوري، بايستي ٢١ عامل teacher's individual)identified factors ٢١ status ofabilities, educational system environment, content and شناسايي شده (توانايي هاي فردي مدرس ، محيط نظام آموزشي، محتوا should be improved to (content provided, learners' status و مطالب ارائه شده ، وضعيت فراگيران ) را بهبود ببخشيم و وضعيت آنها desirable levels.
بهره وري آموزشي مدرسان واژه و مفهومي است که هم به هزينه و مخارج اقتصادي و مالي توجه دارد و هم به نتيجه و موفقيت تخصصي و علمي آنان نظر دارد، لذا براي محاسبه و ارتقاء آن بايد هم درونداد مدرسان در نظام هاي آموزش از دور توجه داشت و هم برونداد و ميزان توفيق آنان در عمل را مدنظر قرار دهيم .
ارزيابي و اصلاح اهداف آموزشي نظام آموزش از دور متناسب با نيازهاي جديد مدرسان ، دانشجويان و جامعه بعد يا مضامين فراگير , عوامل يا مضامين سازمان دهنده , نشانگرها يا مضامين پايه , فرهنگ سازماني , ١.