Abstract:
امروزه موفقیت پلتفرم ها سبب شده است تا مدل کسب و کار پلتفرمی به یک مدل کسب و کار موفق در سطح جهانی تبدیل گردد. اما آنچه موجب ارزش آفرینی پلتفرم می گردد تسهیل تعاملات بوده، که در این راستا تحلیل و بررسی انتظارات خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان به عنوان مشتری پلتفرم ها بسیار مهم می باشد. هدف پژوهش طراحی مدل انتظارات مشتریان (خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان) در راستای رشد و توسعه پلتفرم با استفاده از الگوریتم های فرا ابتکاری و تحلیل عاملی می باشد. لذا این پژوهش از لحاظ هدف، یک تحقیق توسعه ای و کاربردی است و از لحاظ ماهیت و روش، یک تحقیق توصیفی- پیمایشی بوده، رویکرد کلی تحقیق استقرایی می باشد. پژوهش دارای دو جامعه آماری شامل خبرگان، اساتید دانشگاهی و پژوهشگران این حوزه و همچنین خدمت گیرندگان و خدمت دهندگان ایرانی پلتفرم می باشد. که از دو روش نمونه گیری قضاوتی (تکنیک گلوله برفی) و تصادفی ساده استفاده شده است. در ابتدا برای یافتن انتظارات خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید، سپس با استفاده از الگوریتم های فرا ابتکاری به خوشه بندی خودکار پرداخته شد و نتایج بیانگر آن است که خدمت گیرندگان شامل دو خوشه خدمت گیرندگان پرتوقع و تعامل محور و خدمت گیرندگان بی تفاوت در همه ابعاد انتظارات بوده، همچنین خدمت دهندگان نیز شامل دو خوشه خدمت دهندگان پرتوقع و اعتمادمحور و خدمت دهندگان بی تفاوت در همه ابعاد انتظارات می باشند.
Today, platforms success cause platform business model changes to a successful business model in world level. But thing causes platform valuable is facilitate interactions that in this regard analysis and study of customers and servants’ expectations as customers of platforms is more important. The goal of research of customers’ expectations model design (customers and servants) is using meta-heuristic algorithm and factor analysis in order to platform development and grows. So, this research is a development and applied as view of purpose and has had a descriptive-survey research as identity and method that is a total action of inductive research. Research has two statistical societies include experts, universities masters and researchers in this area and also platform Iranian customers and servants that has used of two methods of judgmental sampling (snowball technique) and simple random. At first, for finding customers and servants expectations used of semi-structure interview and then was done automatic clustering with using meta-heuristic algorithms and the result shows that customers were include customers conclude two clusters with full of expectations and based on interaction and indifferent customers in all expectations dimensions. Its servants also include two clusters of customers with full of expectations and based on trust and indifferent servants in all expectation’s dimensions.
Machine summary:
پژوهش داراي دو جامعه آماري شامل خبرگان ، اساتيد دانشگاهي و پژوهشگران اين حوزه و همچنين خدمت گيرندگان و خدمت دهندگان ايراني پلتفرم مي باشد که از دو روش نمونه گيري قضاوتي (تکنيک گلوله برفي ) و تصادفي ساده استفاده شده است .
حسين آبادي (١٣٩٥) در پژوهشي به بخش بندي مشتريان براساس انتظارات پرداخته و نتايج پژوهش نشان ميدهد که خدمت ، توزيع ، کارکنان ، قيمت ، ترفيع ، دارايي فيزيکي و فرآيند ابعاد اصلي و با اهميت انتظارات مشتريان بوده که براساس تحليل خوشه اي با اين ابعاد، مشتريان به سه خوشه کم توقع و فرآيندگرا، پر توقع در همه ابعاد انتظاري و با توقعات متوسط در کثرت افراد نمونه تفکيک شده اند.
1 Automatic Clustering (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١ : تابع الگوريتم بهينه سازي ازدحام ذرات ، تکامل تفاضلي، کلوني زنبورهاي مصنوعي و جستجوي هارموني (خدمت گيرندگان ) پس از تحليل خوشه اي با چهار الگوريتم فرا ابتکاري نتايج خوشه بندي براساس ابعاد جذابيت ، اقتصادي، اطمينان و اعتماد، اخلاق حرفه اي و ارتباطي و انساني در جدول ١١ نشان داده شده است .
٥- نتيجه گيري اين پژوهش در راستاي طراحي مدل انتظارات مشتريان (خدمت دهندگان و خدمت گيرندگان ) پلتفرم با استفاده از الگوريتم هاي فرا ابتکاري و تحليل عاملي ميباشد، لذا از لحاظ هدف ، يک تحقيق توسعه اي و کاربردي است و از لحاظ ماهيت و روش ، يک تحقيق توصيفي بوده ، رويکرد کلي تحقيق رويکرد استقرايي ميباشد.
” International Journal of Service Industry Management, Vol. 15, No. 3, pp.
” International Journal of Service Industry Management, Vol. 15, No. 3, pp.