Abstract:
صنعت بیمه بخشی اساسی در بخش خدمات مالی، ستونی اساسی در اقتصاد و برای جامعه و رفاه شهروندان آن حیاتی است. بیمه، گسترش کارآمد ریسکها و خسارات مالی را ترویج می کند و بنابراین، در هسته اصلی استراتژیهای مدیریت مالی و ریسک مشاغل و مردم قرار دارد. مقاله حاضر با استفاده از منابع کتابخانهای به مروری مبانی نظری کلاهبرداری در صنعت بیمه می پردازد و در پایان راهکارهایی را جهت جلوگیری و به حداقل رساندن کلاهبرداری در صنعت بیمه ارائه می دهد. هدف از نگارش این مقاله بررسی کلاهبرداری در صنعت بیمه و راههای پیشگیری از این پدیده ناپسند است. نتیجه نشان می دهد
که کلاهبرداری نه تنها موقعیت مالی شرکتهای بیمه را تهدید می کند بلکه زنجیره ارزش آنها را نیز متاثر می شود، و خطرات و هزینههای بسیار گسترده جامعه و کل اقتصاد را گسترش می دهد. بیمه گزاران می توانند در صنعتهای بیمهای با بکار بردن راهکارهای شش گانه با پدیده ناپسند کلاهبرداری مقابله نموده و میزان کلاهبرداری را به حداقل برسانند.
Machine summary:
به ویژه ناامیدکننده روند مشاهده شده موارد مشکوک به کلاهبرداری در سالهای پس از بحران بزرگ مالی است که جهش 56 درصدی را بین سالهای 2008 و 2012 ثبت می کند ، زیرا ادامه شرایط نامساعد اقتصادی ممکن است باعث کلاهبرداريدر بیمه شود(National Insurance Crime Bureau.
توجه به این نکته مهم است که ، صرف نظر از نگرش اتفاقی برخی از افراد به کلاهبرداری (یعنی فکر کردن اینکه اقدامات آنها واقعاً یک عمل مجرمانه محسوب نمی شود) ، اساسنامه های موجود در فدرال و ایالت بدون شک soft hard کلاهبرداري در بیمه را جرم تلقی می کنند.
کلاهبرداری اصلی توسط هر یک از مصرف کنندگان بیمه به عنوان متقاضی ، بیمه گذار و مدعی انجام می شود که معمولاً شامل ارائه ادعاهای ساختگی ، ارائه اظهارات دروغین ، صدور صورتحساب بیمه برای خدمات غیرضروری یا ساخته شده یا چندین بار برای همان سرویس است(Viaene, Stijn and Dedene, Guido.
برخی اوقات این نوع کلاهبرداری با تبانی و همدستی افراد درون صنعت همچون نمایندگان، کارگزاران یا اشخاص ثالث ارائه کننده خدمات (بیمه ای) انجام می شود که شاما اظهارات غلط و ادعای خسارت غیر واقعی می باشد این نوع کلاهبرداری در مورد ارایه کنندگان حرفه ای خدمات شامل موارد زیر می باشد : حساب کردن خدمات غیر ضروری یا ارائه نشده اظهارات غلط در خدمات ارائه شده حساب کردن دو یا چند باره خدمات (Sen, Sunanda, 2009).
راهکارهاي عملي پيشگيري از کلاهبرداري در صنعت بيمه 1) تشکیل اداره تحقیق ویژه در شرکتهای بیمه: شرکتهای بیمهای باید برای مبارزه با کلاهبرداریهای بیمهای، نسبت به راهاندازی این اداره در شرکت، اقدام نمایند.