Abstract:
«اﻧﺴﺎن ﮐﺎﻣﻞ» اﺻﻄﻼﺣﯽ ﻋﺮﻓﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ اوﻟﯿﻦ ﺑﺎر ﻣﺤﯽ اﻟﺪﯾﻦ ﻋﺮﺑﯽ آن را ﻣﻄﺮح ﮐﺮد. »اﻧﺴﺎن ﮐﺎﻣﻞ« ﯾﻌﻨﯽ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ در ﺷﺮﯾﻌﺖ و ﻃﺮﯾﻘﺖ و ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺗﻤﺎم ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ اﻗﺘﻀﺎﺋﺎت در زﻣﺎﻧﻬﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ دارای ﻣﺼﺎدﯾﻖ ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﺗﺠﻠﯿّﺎﺗﯽ ﻣﺘﻨﻮّع اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﺼﺎدﯾﻖ و ﺗﺠﻠﯿّﺎت ﭼﯿﺰی ﺟﺰ ﺻﻮرﺗﻬﺎی ﭘﯿﺎﻣﺒﺮان و اوﻟﯿﺎی ﻣﻌﺼﻮم ﻧﯿﺴﺖ. اﻧﺴﺎن ﺧﻠﯿﻔﻪ ﺧﺪا در روی زﻣﯿﻦ و ﻣﻈﻬﺮ ﺟﻤﯿﻊ اﺳﻤﺎء اﻟﻠّﻪ اﺳﺖ. اﻧﺴﺎن ﮐﺎﻣﻞ دارای وﻻﯾﺖ اﺳﺖ. اﯾﻦ وﻻﯾﺖ ﺣﻘﯿﻘﯿﻪ و ﻣﺒﺘﻨﻰ ﺑﺮ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻣﻠﮏ اﺳﺖ و آن ﻣﺨﺼﻮص ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟﻰ اﺳﺖ و ﭼﻮن ﺧﺪا ﻣﺘﻌﺎﻟﻰ ﺗﺮ از ﻣﺠﺎﻧﺴﺖ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎت اﺳﺖ، ﺧﻠﻔﺎء و ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎﻧﻰ ﻧﺼﺐ ﻣﻰﮐﻨﺪ و آن را وﻟﻰ ﻋﺒﺎدش ﻗﺮار ﻣﻰدﻫﺪ و اﻃﺎﻋﺘﺶ را ﺑﺮ ﻋﺒﺎد ﻻزم ﻣﻰﮔﺮداﻧﺪ. اﻧﺴﺎن ﮐﺎﻣﻞ ﺧﻮاه ﻇﺎﻫﺮ ﺑﺎﺷﺪ و ﺧﻮاه ﻏﺎﯾﺐ، ﺷﺎﻫﺪ اﺳﺖ؛ ﺷﺎﻫﺪ ﻗﺎﺋﻤﯽ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﮔﺎه ﻗﻌﻮد ﻧﺪارد. ﻓﺎﯾﺪه وﺟﻮد اﻧﺴﺎن ﮐﺎﻣﻞ، ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﺣﻀﻮر او ﻧﯿﺴﺖ، در ﺣﺎل ﻏﯿﺒﺖ ﻧﯿﺰ اﻓﺎﺿﻪ و اﺳﺘﻔﺎﺿﻪ او اﺳﺘﻤﺮار دارد، ﻫﻤﭽﻮن ﺧﻮرﺷﯿﺪی ﮐﻪ از ﭘﺲ اﺑﺮﻫﺎ، ﻧﻮر، ﮔﺮﻣﺎ و ﺣﺮارت ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻣﻮﺟﻮدات ﻣﯽرﺳﺎﻧﺪ.
Machine summary:
1 مصادیق انسان کامل ابن عربی قائل است که همه موجودات عالم مظهر وجود خدای متعال اند و هنگامی که خداوند عالم را آفرید شبحی بود که روح نداشت و نیز مانند آینه ای مکدر بود، بنابراین آدم را آفرید تا به عالم روح ببخشد و به این آینه مکدر جلا دهد.
3 این مظاهر و تجلیّات چیزی جز صورتهای پیامبران و اولیای معصوم نیست، ابن عربی در فصوص الحکم که متشکل از 27 فص است در هر فص تجلی صفات الهی در انبیا را به عنوان مصادیق انسان های کامل، مورد بررسی قرار می دهد، هر پیامبری مظهر اسم خاصی است و تنها پیامبر خاتم مظهر اسم الله است که مستجمع جمیع صفات و کمالات و دارای بالاترین درجه و مظهر اتم و اکمل ذات الهی است.
ظهور و غیبت انسان کامل ابن عربی معتقد است که خداوند خلیفه ای دارد که هنگامی که زمین پر از ظلم و جور شود خروج می کند و زمین را پر از عدل و داد می کند، حتی اگر یه روز از دنیا باقی مانده باشد خداوند آن روز را طولانی می کند تا آن خلیفه از عترت پیامبر از فرزندان فاطمه که هم نام رسول خداست و جدش حسین بن علی بن ابی طالب است بین رکن و مقام با او بیعت می شود، او شبیه رسول خدا در خَلق و خُلق است که خداوند در مورد رسول خدا فرموده است: « وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيم» 1 ...