Abstract:
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ممیزی مدیریت دانش در وزارت نفت ایران انجام که از لحاظ اهداف کاربردی و از نظر دادهها، آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) و از نظر نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد خودظهور و در بعد کمی، پیمایشی مقطعی است. جامعهکیفی پژوهش شامل صاحبنظران و خبرگان حوزه آموزش اعم از اساتید دانشگاهها و مدیران عالی وزارت نفت بوده و حجم نمونه متشکل از جامعه کارکنان ستادی براساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و جدول مورگان تعداد 324 نفر (زن 163و مرد 161) بدست آمده است. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها و اطلاعات لازم از دو نوع ابزارِ مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته استفاده شدهاست. رواییصوری و محتوایی پرسشنامه مورد تأیید قرارگرفت. ضریب آلفایکرونباخ برای پرسشنامه 90/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده در بعد کیفی، به مدد کدگذاری باز، محوری و انتخابی از طریق مصاحبه، فن دلفی، و بارش فکری انجام شد که 5 بعد (اهدافشغلی، مربی، محیط، دانشجو، محتوا، مدیریت)، 13مؤلفه و80 شاخص در بعد کیفی برای الگوی ممیزی مدیریت دانش نهایی شد و بعد کمی در دو بخش: 1-توصیفدادهها 2-تحلیلدادهها، تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش مؤید این مطلب است که اجرای فرآیندهای مدیریت دانش در وزارت نفت همچون سازمانهای دیگر بدون داشتن یک الگوی ممیزی مدیریت دانش اختصاصی و پویا، محکوم به شکست خواهد بود. که با عنایت به بررسی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای ممیزیمدیریت دانش، الگوی مذکور احصا و ارائه شد.
The present study was conducted by presenting a knowledge management audit model in the Ministry of Oil of Iran. which in terms of practical objectives and in terms of data, exploratory mix (qualitative-quantitative) and in terms of type of study in qualitative dimension, self-emergence data and quantitatively, cross-sectional survey Is. The qualitative population of the study included experts in the field of education, including university professors and senior managers of the Ministry of Petroleum. The sample size consisted of the staff of the staff based on stratified random sampling method and Morgan table of 324 people (163 females and 161 males). In this study, two types of semi-structured interview tools and a researcher-made questionnaire were used to collect the necessary data and information. The face and content validity of the questionnaire was confirmed. Cronbach's alpha coefficient for the questionnaire was 0.90. Qualitative data analysis was performed with the help of open, pivotal and selective coding through interviews, Delphi technique, and brainstorming in 5 dimensions (career goals, coach, environment, student, content, management), 13 components and 80 indicators in the dimension. Qualitative was finalized for the knowledge management audit model and then quantitatively analyzed in two parts: 1- Data description 2- Data analysis. The research findings confirm that the implementation of knowledge management processes in the Ministry of Petroleum, like other organizations without a specific and dynamic knowledge management audit model, will be doomed to failure. The model was calculated and presented by examining the dimensions, components and indicators of knowledge management auditing.
Machine summary:
تجزيه و تحليل داده در بعد کيفي، به مدد کدگذاري باز، محوري و انتخابي از طريق مصاحبه ، فن دلفي، و بارش فکري انجام شد که ٥ بعد (اهداف شغلي، مربي، محيط ، دانشجو، محتوا، مديريت )، ١٣مؤلفه و٨٠ شاخص در بعد کيفي براي الگوي مميزي مديريت دانش نهايي شد و بعد کمي در دو بخش : ١-توصيف داده ها ٢-تحليل داده ها، تجزيه و تحليل شد.
يافته هاي پژوهش مؤيد اين مطلب است که اجراي فرآيندهاي مديريت دانش در وزارت نفت همچون سازمان هاي ديگر بدون داشتن يک الگوي مميزي مديريت دانش اختصاصي و پويا، محکوم به شکست خواهد بود.
نويدي و همکاران (١٣٩٧) با انجام پژوهشي با موضوع ارائه مدل نظري و عملياتي مميزيدانش در سازمان هاي پروژه محور با بررسي تيم کنترل پروژه و مديريت دانش چهار پژوهشگاه پـروژه محـور شـامل پژوهشـگاه ارتباطـات و فناوري اطلاعات ، پژوهشگاه صنعت نفت ، پژوهشگاه نيرو و پژوهشگاه فضايي ايران در يک تحقيق آميخته اکتشافي موفق به استخراج پنج مؤلفه مميزي دانش شامل تحليل نياز دانش ، تحليل موجودي دانش ، ارزش گذاري دانش ، تحليل جريان دانش و تحليل کاربست دانش به عنوان عناصر اصلي سازنده سازه مميزي مديريت دانش در اين سازمان ها شد.
روش هاي گردآوري اطلاعات در دو بخش بدست آمد : الف ) بعد کيفي: ١) مطالعه عميق کليه تئوريها، مدل ها، يافته ها، الگوها، پژوهش ها اعم از ملي و جهاني در خصوص الگوهاي مميزي مديريت دانش توسط پژوهشگر و مصاحبه باخبرگان .
Knowledge management applications and status in Indian education system: a survey, Elixir International Journal, Library Science.
com/q/Management-Consulting2802/ knowledge-audit.