Abstract:
سابقه و هدف: روان شناسان با اندک تفاوت هایی اختلالات یادگیری را چنین تعریف می کنند: کودکان
مبتلا به اختلالات یادگیری کسانی هستند که در یک یا چند فرایند اساسی در رابطه با خواندن، سخن
گفتن، درک کردن و نوشتن دارای اشکال هستند به شرطی که این مشکلات ناشی از عقب ماندگی های
ذهنی، نقص بینایی، نقص حرکتی و یا نقائص فرهنگی نباشد.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به
پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن،
کتابخانه ای است. بدین صورت که از منابع کتابخانه ای نظیر: کتاب، مقاله، منابع خارجی و... و
آموخته های محقق استفاده شده است.
یافته ها: از نظر این پژوهش علائم این اختلالات ممکن است به صورت های مختلف از قبیل اختلال در
توجه به تفکر، تکلم، نوشتن و یا حساب کردن باشد. اختلالات یادگیری ترجمه واژه( disabilities Learning )
است که به ناتوانی های یادگیری نیز ترجمه شده است و به مجموعه ای از نارسایی ها در
یادگیری اطلاق می شود که برخلاف نارسایی های جسمانی، اغلب تا زمان آموزش رسمی در مدرسه
ناشناخته می ماند.
Machine summary:
از جمله شيوه ها استفاده از روش هاي آوايي وکل خواني ميباشند که در شيوه ي اول آموزش مبتني بر آموزش آواها به صورت جداگانه و نهايتا ترکيب آنها جهت رسيدن به کلمه و کد برگرداني اطلاعات و معنا ميباشد و شيوه ي دوم شيوه ي کل خواني يا روش ببين و بگو بوده که در اين شيوه شکل کلي کلمه ارايه گرديده و کودکان مبتني بر حافظه ي بصري خود به يادگيري کل کلمه و کد برگرداني آن به يکباره مي پردازند که اين شيوه در کشور اجرا شده و به لحاظ بازده آموزشي بسيار مفيد بوده است .
بعد از شناسايي دانش آموزاني که نقص شنوايي دارند (و احتمالا سنجش ميزان نقص ) معلم بايد براي افزايش ميزان يادگيري و پيشرفت تحصيلي آنها سعي کند که اين افراد را در رديف هاي جلو کلاس و نزديک به محل صحبت کردن خويش قرار دهد.
برخي اشکالات شايع در نوشتن شامل موارد زير است : ــ نارسانويسي ــ وارونه نويسي و يا قرينه نويسي ــ ناتواني در يادآوري تصوير حرف مورد نظر ــ حذف و اضافه کردن حروف ، دندانه ، نقطه و سرکش در کلمات ــ ضعف حساسيت شنيداري(مسباک به جاي مسواک) ــ جا افتادن کلمات در ديکته مهمترين هدف ارزيابي، شناسايي زود هنگام کودکان داراي مشکل و نيازهايي آنان ميباشد و هدف از کاربرد روش هاي متفاوت ارزيابي کمک به دانش آموز داراي اختلال يادگيري ميباشد که با تشخيص به موقع و درمان آنها ميتوان از شکست هاي مکرر آنها در دوران مختلف تحصيل جلوگيري کرد[١١].