Abstract:
این پژوهش، با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی، به دنبال تحلیلِ مفهوم خداشناسی از جنبههای ساختاری و محتوایی در آثار داستانی کلرژوبرت است. خداشناسی، یکی از اصول اساسی مکتب اسلام و از مهمترین مسائل زیربنایی زندگی معنوی و دینی انسانهاست و اگر توحید و خداشناسی، مطابق شناخت و ادراک کودکان به دور از تقلید و تحمیل در ادبیات داستانی بیان شودادراک اصول اساسی دیگر مانند نبوّت و معاد به راحتی برای کودکان میسّر میگردد.این نویسندة مسلمان، در تبیین مفهوم خدا و خداشناسی اسلامی با آگاهی دقیق از ظرفیّت روح و روان و زبان کودکان و فهم کودکانة آنان و دشواری انتقال مفهوم خدا برای گروه سنّی ب و ج، از روشهای غیر مستقیمگویی و مثالهای ملموس و عینی استفاده نموده است واز طریق هنر داستاننویسی و به زبانی روان و شیوا و با جملاتی کوتاه و قابل فهم و تصاویری شاد و جذّاب و الهام گرفتن از آیات و روایات و از طریق محسوسات و پدیدههای آفرینشو با کنار هم گذاشتن شخصیّتهای انسانی و حیوانی به نحوی شایسته به پرسشهای کودکان در خصوص مفهوم خداشناسی پاسخ داده و حسّ خداپرستی را در آنان برانگیخته است.
Using an analytical-descriptive method, this survey tries to analyze the concept of theology in the fiction works of Claire Joubert from structural and content-related aspects. Theology is one of the basic principles of Isalmic teachings and one of the most important issues in people's religious and spiritual lives. If monotheism and theology are presented to children in the fiction literature without immitation and imposing, children can easily understand other basic principles such as prophethood and russerection. In explaining the concept of God and Islamic theology to B and C age-groups, this Muslim writer delicately uses indirect methods with tangible examples to convey the concept of God. Using the art of fiction, a simple language, short and understandable sentences, happy and attractive images, Quranic verses andnaratives, tangible phenomena of creation, and by the use of human and animal characters in her works, she appropriately answers children's theology-related questions and stimulates the sense of theism in them.