Abstract:
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی انواع قلدری بر اساس زیرمقیاسهای گسست اخلاقی و هویت اخلاقی، در دانشآموزان ابتدایی بود. به این منظور ، از بین کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهر تهران، با روشهای خوشهای و تصادفی ساده 420 دانشآموز انتخاب گردید، که شامل، 203 دانشآموز پسر و 217 دانشآموز دختر بود که 240 نفر در پایه پنجم و 180 نفر در پایه ششم تحصیلی بودند. شرکتکنندگان در این پژوهش به سه پرسشنامه قلدری (تورنبرگ و جانگرت، 2014)، گسست اخلاقی (تورنبرگ و جانگرت، 2014) و هویت اخلاقی آکویینو و رید (2003) پاسخ دادند. این پژوهش با روش رگرسیون و با کمک نرمافزار spss22 تجزیه و تحلیل شد. با توجه به سطح معناداری یافتهها و همچنین استاندارد بودن دیگر شاخصهای مورد بررسی، هر دو فرضیه پژوهش تایید شده و نشان داده شد که زیرمقیاسهای گسست اخلاقی و هویت اخلاقی هر دو تاثیر معناداری در پیشبینی قلدری دانشآموزان دارند (05/ 0≥α). بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مطابق با مفهوم عاملیت اخلاقی، جهت بررسی قلدری دانشآموزان، میتوان به میزان گسست اخلاقی و هویت اخلاقی آنان توجه نمود. بدین صورت که قلدری با گسست اخلاقی رابطه مثبت، و با هویت اخلاقی رابطه منفی دارد.
The present study aimed to predict the types of bullying based on the subscales of moral disengagement and moral identity in elementary students. For this purpose, out of all male and female elementary school students in Tehran, 420 students were selected by cluster and simple random methods, which included 203 male and 217 female students, 240 in the fifth grade, and 180 in the sixth grade. They were educated. Participants in the study answered three questionnaires: bullying (Thornberg and Jangert, 2014), moral disengagement (Thornberg and Jangert, 2014), and the moral identity of Aquino and Reed (2003). This study was analyzed by regression method with the help of SPSS22 software. Considering the significance of the findings and the standardization of other indicators studied, both research hypotheses were confirmed. It was shown that the subscales of moral disengagement and moral identity significantly affect predicting student bullying (≥α 0.05). Therefore, it can be concluded that according to the concept of moral agency, to examine the bullying of students, we can pay attention to the degree of moral rupture and their moral identity. Thus, bullying has a positive relationship with moral disengagement and a negative relationship with moral identity.