Abstract:
هدف از این مقاله مطالعه مبانی هستی شناسی رویکرد مرلوپونتی و لیپمن به منظور تدوین الگوی تلفیقی در برنامه فلسفه برای کودکان است. سؤال اساسی تحقیق عبارت است از اینکه مبانی هستیشناسی رویکردهای مرلوپونتی و لیپمن چه بوده و بر اساس آن الگوی تلفیقی دو رویکرد در برنامه فلسفه برای کودکان چیست؟ در این مقاله، در بحث شناخت مبانی هستیشناسی از روش پژوهش تحلیلی-استنتاجی و در ارائه الگوی تلفیقی از روش پژوهش ترکیب سازوار استفادهشده است. نتایج بیانگر وجود وجوه اشتراک و افتراق میان رویکرد مرلوپونتی و رویکرد لیپمن است. با توجه به اشتراکات پایهای در مبانی هستیشناسی و تأکید بر اهمیت دوران کودکی و تأثیر آن بر بزرگسالی در دو رویکرد، میتوان با حذف عناصر ناهمسان و همپوشانی نقاط اشتراک با انجام اصلاحات لازم، از تلفیق دو رویکرد برای بهبود برنامه فلسفه برای کودکان استفاده نمود.
The purpose of this paper is to study the ontological foundations of Merleau-Ponty and Lipman's approach to develop an integrated model in the Philosophy for Children program. The main question of the research is what are the ontological foundations of Merleau-Ponty and Lipman approaches and according to it, what is the integrated model of the two approaches in the philosophy for children program? In this article, in the discussion of recognizing the ontological foundations, the analytical-inferential research method has been used and in presenting the integrated model, the Integration composition research method has been used. The results indicate similarities and differences between the Merleau-Ponty approach and the Lipman approach. Given the basic commonalities in the foundations of ontology and the emphasis on the importance of childhood and its impact on adulthood in the two approaches, by eliminating disparate elements and overlapping commonalities with the necessary corrections, a combination of the two approaches can be used to improve the philosophy for children program.