Abstract:
داشتن امید و آمادگی برای رویارویی با حوادث آینده از مواردی که در جهان امروز به طور فزاینده مورد توجه قرار گرفته است. تا جایی که مؤسسات متعدد در این خصوص ایجاد گردیده است. در کشور ما سابقه پرداختن به مباحث مربوط به آینده ریشه در اعماق تاریخ دارد و در عین حال توجه به داشتن کشوری با نشاط و امید از اهم واجبات تلقی میشد. با آمدن اسلام این نگاه هم تایید و هم تقویت شد. برای پرورش نسلی که با این مبانی رشد و تربیت گردند، باید از دوران دانشآموزی سرمایهگذاری را شروع کرد. در همین راستا تدوین کتب درسی متعلمان با این نگاه ضرورت پیدا میکند. این پژوهش با روش توصیفی _ تحلیلی از نوع کتابخانهای انجام پذیرفته است و برای تدوین اثر به منابع مورد نظر که همان کتب ادبیات دورۀ متوسطه اول و دوم مراجعه گردید. براساس بررسیهای انجام گرفته مشخص گردید که شرایط موجود در کتب مورد نظر از منظر امیدبخشی و آیندهنگری شرایط مطلوبی نیست و نیاز به بازنگری دارد.
Having hope and readiness to face future events is one of the things that has been increasingly considered in today's world. To the extent that numerous institutions have been established in this regard. In our country, the history of dealing with issues related to the future is rooted in the depths of history, and at the same time, paying attention to having a country with vitality and hope was considered one of the most important duties. With the advent of Islam, this view was both confirmed and strengthened. To nurture a generation that grows and educates with these principles, one must start investing from a student age. In this regard, compiling textbooks for students with this view is necessary. This research has been done by descriptive-analytical method of library type and for compiling the work, we have referred to the desired sources which are the same literature books of the first and second secondary school. Based on the studies conducted, it was determined that the conditions in the books in question are not favorable in terms of hope and foresight and need to be reviewed.