Abstract:
بقای هر وصف یا موصوفی در ظل بقای اسمای حسنای الهی است. قرآن حکیم هرچند بقا را به وجه خدا اسناد میدهد ولی برای هر چیزی که به خداوند منسوب باشد نیز سهمی از بقا قائل است؛ همانگونه که نور و وجهی از ذات لایزال او در کلمات الهی و آیات او متجلی شده است. در تلاش پیش رو که با روش توصیفی تحلیلی نگاشته شده؛ کاربست نظریه روح معنا را با رویکردی قرآن بنیان در جلوههای حقیقی الله مورد بررسی قرار داده که رهیافت آن به مقتضای تجلیات عالم امکان در پرتو تاویلات احادیث، انسانهای کامل معصومی هستند که تجلیگاه صفات و آینه اسمای الهیاند. در این بافت معنایی، براساس قاعده مذکور الفاظ برای ارواح معانی وضع شدهاند زیرا واضع واژههای وجه، بقیه، نور، کلمه، نعمت و آیه را در معنای حقیقی خود استعمال نموده و با استناد به خداوند متعال جلوههای حقیقی آنها در عالم ماده جلوهگری نموده است چنانکه مظهر اتم و اکمل و اوفر وجهالله، بقیةالله، نورالله و نظائر آن، در وجود آخرین عصاره هستی در نظام احسن وجود متجلی شده است.
The survival of any attribute or attributed is within the survival of the Attributes of God. According to the Qur’an, as the original existence is ascribed to the Face of Allah; as a result, everything ascribed to Allah has benefited from the existence. Like this, the light and aspect of his eternal nature is manifested in His divine words and verses. In this current paper written with an analytical descriptive method; the application of the theory of the spirit of meaning has been examined with a Qur’an-based oriented to the true manifestations of Allah. According to some interpretation of Ahadith [narrations], the true manifestations are called infallible and perfect human beings that embody the attributes of God in their ethics and manners. These words have been formulated for the hidden meanings because the author of the words Wajh [face], Ni‘mah [blessing], Baqiyya [remain], Ayah [verse] and Kalimah [word] has used them in their apparent meaning. By referring to God Almighty, these words have manifested their true meanings in the physical universe. This paper sheds light on this point that the most perfect manifestation of Face of God, Remainder of God [which is left you by Allah], Light of God and the like are manifested in the existence of the last essence of creatures in the system of the best of existence.