Abstract:
از جمله موضوعات مطرح در واکاوی حیات هنری دوره قاجار، بهرهگیری از تصاویر چاپ سنگی در کتابهای دارای درونمایه مذهبی است، چنانکه این جریان را میتوان در دیوان مرثیه اسرارالشهاده، اثر اسماعیل بروجردی، شاهد بود. مجالس دهگانه این اثر بهوسیله میرزا علیقلی خویی (دوره فعالیت هنری 1272-1263ق)، برای نخستین بار در نسخه 1268ق مصور گردید. پژوهش حاضر با تکیهبر روش توصیفی _ تحلیلی و رویکردی هنری _ تاریخی (بهدور از رویکرد حدیثشناسانه)، در پی پاسخ به این پرسش است که میزان آگاهی خویی از روایات اسلامی، بهعنوان زمینهای فکری برای خلق آخرین تصویر در اسرارالشهاده (سفر حضرت مهدی4 با جبرئیل به عرش) تا چه میزان بوده است؟ یافتهها مبنی بر دیدگاه تطبیقی و رهیافت تأویلی _ که به مسئلۀ معنا و چگونگی خلق محتوای یک اثر نظر دارد _ حاکی از آن است که همراستا با سایر عوامل همچون تأثیرگذاری متن اصلی (اسرارالشهاده، شامل توضیحات مقدماتی و اشعار)، هنجارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حاکم و سایر موضوعات، دانشِ روایی خویی، نقشی بسیار بااهمیت و مؤثر در نگرش او در راستای تصویرسازی این مجلس داشته است. متعاقباً فارغ از مطالعاتِ جزیرهای و بر اساس ژرفنگری بینارشتهای، دریافت میگردد که این اثر را نمیتوان صرفاً منبعث از خیالیپردازی دانست؛ چنانکه انطباق روایات اسلامی (پیشمتن) به عنوان بنمایه مورد الهام تصویرساز در خلق تصویر (متن) این نظر را تا حد گستردهای اثبات مینماید.
One of the topics in the analysis of the artistic life of the Qajar period is the use of lithographic images in books with religious themes. As observed in Asrar Al-Shahadahby Ismaeil Boroujerdi. The Ten Meetings of this work were illustrated for the first time by Mirza Ali-Qoli Xu’i in 1889 version (Artistic activity period 1884-1893). The present descriptive and analytical study based on artistic-historical approach aims to see to what extent has Xu’i been aware of Islamic traditions as an intellectual background for creating the last image (the journey of Mahdi (pbuh) with Gabriel to the Throne). Based on the results, Xu’i's narrative knowledge has played a very important and effective role in his attitude towards the depiction of this parliament, along with other factors such as the effectiveness of the original text (Asrar Al-Shahadah, including introductory explanations and poems), political, social and cultural norms and other issues. Based on interdisciplinary insight, it is realized that this work cannot be considered merely a source of imagination. The adaptation of Islamic traditions (preface) as the theme inspired by the illustrator in the creation of the image (text) proves this view to a large extent.