Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف درک بیشتر پیدایش و توسعه حسابداری دانشگاهی در ایران و نقشی که دانشگاههای ایران در این خصوص ایفا کردهاند، اجرا شده است. همچنین، ضمن مقایسه گسترش تدریس حسابداری دانشگاهی ایران با کشورهای منطقه، در خصوص تأثیر دانشگاهیان و دانشگاههای ایالات متحده آمریکا و انگلستان در رشته حسابداری دانشگاهی ایران بحث شده است.روش: روش پژوهش حاضر کیفی (تاریخ شفاهی با رویکرد تحلیل محتوا)، پارادایم آن تفسیری و از لحاظ هدف اکتشافی است. روش گردآوری دادهها، مصاحبه غیرساختارمند با خبرگانی بود که در پیدایش و توسعه رشته حسابداری، نقش مهمی ایفا کردهاند. برای اجرای پژوهش حاضر، این مراحل طی شده است: تدوین پرسشهای پژوهش، گردآوری دادهها، رمزگذاری دادهها، یادداشتبرداریهای تحلیلی، ثبت اندیشهها و تفسیر دادهها، نگارش و تدوین تاریخچه مستند توسعه حسابداری دانشگاهی در ایران.یافتهها: نتایج به شکلگیری شبکه ارتباطی میان مقولهها انجامید که در این شبکه، 30 مقوله اصلی در ارتباط با توسعه آموزش حسابداری در دانشگاههای ایران شناسایی و تبیین شد.نتیجهگیری: حسابداری نوین محصول دانشگاه است و این نقشآفرینی در ایران، از زمان ایجاد دورههای تحصیلات تکمیلی پُررنگتر شده است. نتایج پژوهش گویای این است که بهطورکلی 30 عامل در ترسیم چهره فعلی حسابداری دانشگاهی در ایران نقش داشتهاند. خبرگان معتقدند آموزش و پژوهش حسابداری دانشگاهی در ایران، وامدار کشورهای غربی، بهخصوص آمریکا و انگلستان است و در مقایسه با کشورهای همسایه منطقه، از کمیت و کیفیت بیشتری برخوردار است.
Objective: The purpose of this study is to try to understand the emergence and development of Academic accounting in Iran and the role played by Iranian universities in this regard, as well as how to develop Academic accounting education in Iran and finally compare the development of Academic accounting teaching with countries in the region and the impact of academics and universities. The West, especially the United States of America and England, is in the field of Academic accounting in Iran.Methods: The research method of the present study is qualitative (oral history with content analysis approach), interpretive research paradigm and research method from the perspective of exploratory purpose. The method of data collection is unstructured interviews with experts who have played an important role in the emergence and development of accounting in Iranian universities. The stages of this research include compiling research questions, data collection, data encryption, writing analytical notes, recording ideas and interpreting data, writing and compiling a documentary history of the development of academic accounting in Iran.Results: The results led to the formation of a category communication network in which 30 main categories related to the development of accounting education in Iranian universities were identified and explained. Also, based on the interviews, specific answers were given to the main research questions and the development of Academic accounting education in Iran was clarified.Conclusion: Academic accounting education has undergone extensive changes in Iran since its inception until today and it can be said that modern accounting is a product of the university and this role in Iran has become more colorful since the creation of postgraduate courses. The results indicate that in general, thirty factors have played a role in shaping the current face of Academic accounting in Iran. Experts believe that Academic accounting education and research in Iran owes much to Western countries, especially the United States and the United Kingdom, and has a higher quantity and quality compared to neighboring countries in the region. Most of the interviewees are worried and dissatisfied with the state of Iran's higher education system. They believe that education in Iran does not have its real place and usually other factors and goals other than education are superior to Iran's higher education system. Therefore, according to the current situation, the quality of education in universities has gradually declined and other factors such as commercial, political, economic, etc. approach play a role and require proper management of the education system at the macro level of the country.
Machine summary:
اين انجمن توصيه هاي ديگري نيز در ارتباط با فرايند تدريس حسابداري ، مسئوليت هاي دانشگاه ها، دولت و آزمون هاي حرفه اي ارائه کرده است که در ادامه به دو نمونه از توصيه هاي مهم آن اشاره شده است : روش مربيان براي آموزش حسابداري ، بايد بر ايجاد و ارائة اطلاعات در جهت تصميم گيري هاي اقتصادي متمرکز باشد و يادگيري دانشجويان ، به عنوان هدف اولية کلاس هاي درسي رشتة حسابداري تعريف شود (اوربانسيک ٢، ٢٠٠٩).
Collison, Ferguson, Lorna Stevenson and Power 2.
جمع بندي و تفسير نتايج هدف از پژوهش حاضر تبيين و بررسي توسعة آموزش حسابداري در دانشگاه هاي ايران است .
در اين پژوهش با مصاحبه عميق با خبرگان ، به چگونگي و نقش دانشگاه هاي ايران در توسعة آموزش حسابداري پرداخته شد.
History of accounting education in Iran (Before teaching at university).