Abstract:
هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه بین تعارض سازمانی با کیفیت زندگی کاری معلمان مقطع متوسطه شهر باشت با نقش واسطه ای اخلاق حرفه ای بود. روش انجام این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی علّی بود. جامعه آماری در این مطالعه، کلیه معلمان شهرستان باشت (488 نفر) بوده و با استفاده از جدول مورگان 215 نفر بعنون نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری، تصادفی خوشه ای بود. در این مطالعه از پرسشنامه های استاندارد کیفیت زندگی کاری والتون (1988)، پرسشنامه اخلاق حرفه ای کادوزیر (2002) و پرسشنامه تعارضات سازمانی صفری (1393) استفاده شد. به منظور بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داده بین تعارض سازمانی، اخلاق حرفهای و کیفیت زندگی کاری معلمان رابطه معناداری داشته و همچنین نتایج الگوسازی معادلات ساختاری نشان داده است که اخلاق حرفهای در رابطه بین تعارض سازمانی و کیفیت زندگی کاری معلمان مقطع متوسطه شهر باشت، نقش واسطهای دارد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between organizational conflict and the quality of work life of high school teachers in Basht with the mediating role of professional ethics. The method of this research was descriptive causal correlation. The statistical population in this study was all teachers in Basht city (488 people) and 215 people were selected as a sample based on krejcey-Morgan table by using random cluster sampling. Walton (1988) standard quality of work life quality questionnaire, Kadozir(2002) professional ethics questionnaire and Safari (2014)organizational conflict questionnaire were used as research instruments . Pearson correlation test and structural equation modeling were used to test the research hypotheses. The results of Pearson correlation test showed that there is a significant relationship between organizational conflict, professional ethics and quality of teachers' work life and also the results of structural equation modeling showed that professional ethics has a mediating role in the relationship between organizational conflict and quality of working life of high school teachers.
Machine summary:
W. L) 2- Riccucci 3-Viver 4- Donald 5-Campos & Souza 6 -Organizational Confilict 7 - professional ethics ١٦٨ | مجله توانمندسازي سرمايه انساني دوره ٤، شماره ٣، پائيز ١٤٠٠ تعار; پديده اي است که آثار مثبت و منفي روي عملکرد افراد و سازمان ها دارد.
به منظور تعيين نرمال و يا غير نرمال بودن داده ها از آزمون کلموگروف -اسميرنوف استفاده شده و براي بررسي روابط بين متغيرهاي پژوهش از ضريب همبستگي پيرسون و همچنين براي بررسي نقش واسطه اي اخلاق حرفه اي در رابطه بين تعار; سازماني و کيفيت زندگي کاري معلمان از مدل سازي معادلات ساختاري استفاده شده است .
براي بررسي رابطه بين تعار; سازماني و اخلاق حرفه اي معلمان مقطع متوسطه شهر باشت نيز از ضريب همبستگي پيرسون استفاده شد که نتايج در جدول زير قابل مشاهده است .
براي بررسي رابطه بين اخلاق حرفه اي و کيفيت زندگي کاري معلمان مقطع متوسطه شهر باشت از ضريب همبستگي پيرسون استفاده گرديد که نتايج آن در جدول زير ارائه شده است .
فرضيه اصلي: اخلاق حرفه اي در رابطه بين تعار; سازماني و کيفيت زندگي کاري معلمان مقطع متوسطه شهر باشت ، نقش واسطه اي دارد.
براي بررسي نقش واسطه اي اخلاق حرفه اي در رابطه بين تعار; سازماني و کيفيت زندگي کاري معلمان مقطع متوسطه شهر باشت ، از مدل سازي معادلات ساختاري استفاده شد و بر اساس آن مدل پيشنهادي زير ارائه مي شود.
نقش واسطه اي اخلاق حرفه اي در رابطه بين تعار; سازماني با کيفيت زندگي کاري معلمان .