Abstract:
کارآفرینی از محورهای اصلی و اساسی رشد و توسعه در هر کشوری میباشد بهطوریکه آن را موتور توسعه اقتصادی میدانند، تجربه کشورهای دارای رشد بالای درآمد ملی نشان میدهد که یکی از دلایل موفقیت آنها این است که مدیران این کشورها به نقش و اهمیت کارآفرینی در پیشرفت و توسعه کشور پی بردهاند. طی سالهای اخیر، عوامل مختلفی نظیر افزایش تعداد دانشآموختگان مراکز عالی آموزش، بیکاری فزاینده و بحران اشتغال جوانان بهویژه تحصیلکردگان، تغییر در انتظارهای متقاضیان دانشگاهها، رقابت، نیازهای متغیر بازار، مسئولیتپذیری و پاسخگویی در مقابل افراد جامعه، منجر به مقوله کارآفرینی شده است که در این پژوهش به واکاوی عوامل کسبوکارهای نوپا بر آمادگی کارآفرینی با نقش میانجی آموزش آنلاین کارآفرینی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرج صورت گرفت. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش، توصیفی–پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق دانشجویان دانشگاه به تعداد 26000 میباشد. با توجه به حجم نمونه موردنیاز با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 379 نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار گردآوری در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد الگبولا (2017) و کیت و همکاران (2011) است، روایی ابزار از طریق روایی سازه، روایی همگرا و واگرا موردسنجش قرار گرفت. پایایی ابزار نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر 842/0 محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. نتایج حاصل از نرمافزار 3PLS نشان داد که عوامل کسبوکار بر آمادگی کارآفرینی تاثیر معنیداری دارد. و همچنین آموزش آنلاین کارآفرینی بر تاثیر عوامل کسبوکارهای نوپا بر آمادگی کارآفرینی نقش میانجی دارد.
Machine summary:
واکاوی عوامل کسبوکارهای نوپا بر آمادگی کارآفرینی با نقش میانجی آموزش آنلاین کارآفرینی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرج پریسا جلالی 1، ساناز اسفندیاری 2، میثم عاقلی 3 1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج(نویسنده مسئول) 2 دانشجوی دکتری آموزش عالی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج 3 گروه مدیریت، واحد اشکذر، دانشگاه آزاد اسلامی، اشکذر، ایران چکیده کارآفريني از محورهاي اصلي و اساسي رشد و توسعه در هر کشوري میباشد بهطوریکه آن را موتور توسعه اقتصادي میدانند، تجربه کشورهاي داراي رشد بالاي درآمد ملي نشان میدهد که يکي از دلايل موفقيت آنها اين است که مديران اين کشورها به نقش و اهميت کارآفريني در پيشرفت و توسعه کشور پي بردهاند.
طی سالهای اخیر، عوامل مختلفی نظیر افزایش تعداد دانشآموختگان مراکز عالی آموزش، بیکاری فزاینده و بحران اشتغال جوانان بهویژه تحصیلکردگان، تغییر در انتظارهای متقاضیان دانشگاهها، رقابت، نیازهای متغیر بازار، مسئولیتپذیری و پاسخگویی در مقابل افراد جامعه، منجر به مقوله کارآفرینی شده است که در این پژوهش به واکاوی عوامل کسبوکارهای نوپا بر آمادگی کارآفرینی با نقش میانجی آموزش آنلاین کارآفرینی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرج صورت گرفت.
لذا با توجه به آنچه گفته شد بهمنظور مقابله با بزرگترین چالش اجتماعی عصر حاضر، بر آن شدیم تا تحقیقی در جهت پاسخگویی به این سؤال اساسی انجام دهیم که چه عواملی بر آمادگی کارآفرینی در کسبوکارهای نوپا تأثیر دارند و همچنین نقش آموزش آنلاین کارآفرینی در این میان به چه صورت است؟ ادبیات نظری: کسبوکار بعد از سالها بحث، دانشمندان عقیده دارند که یک جنبه ضروری کارآفرینی مستلزم شناخت فرصتهای کسبوکار در حال ظهور است، که اغلب از طریق خلق کسبوکارهای جدید بکار گرفته میشود.