Abstract:
اسطورهها در خلق آثار ادبی، بهویژه رمان، نقش بزرگی ایفا میکنند. رمانهای «قلمرو این عالم» و «قرن روشنفکری» آلخو کارپاتیه و «روزگار سپری شده مردم سالخورده» محمود دولتآبادی، از جمله رمانهایی هستند که در سبک و سیاق رئالیسم جادویی، ترکیبی از دنیای واقعی و وهمی و اساطیری ایجاد کرده است. در زیر لایه واقعگرا و تاریخی این رمانها، ژرفساخت دنیای اساطیری، حضوری جدی و مداوم دارد. بر همین اساس، هدف اصلی این مقاله بررسی تطبیقی اسطورهها در سه رمان مذکور است. آلخو کارپانتیه و محمود دولتآبادی نویسندگانی از دو ملت متفاوت با دو زبان متفاوتاند که روابط تاریخی میان آنها برقرار نبوده است. در دوران معاصر هم این دو نویسنده شناخت و آگاهی از یکدیگر نداشتند که از آثار، اندیشهها، جریانات و گونهها، سبک و ساختار داستاننویسی یکدیگر تأثیر و تأثری گرفته باشند. به همین دلیل، در مقاله حاضر با روش تحلیلی- توصیفی در چارچوب رویکرد ادبیات تطبیقی مکتب آمریکایی کنشها و مفاهیم بنیادین اسطورهها در لایههای پنهان این سه رمان بررسی و تحلیل میشود.
Myths play a major role in the creation of literary works, especially novels. "The Kingdom of this World" and " Age of Enlightenment " (El Siglo de las Luces) by Alejandro Carpathian and Mahmoud Dowlat Abadi's "Gone are the days of the Elderly" are among the novels that have created a combination of real, imaginary and mythical worlds in the style of magical realism. Under the realistic and historical layer of these novels, the framework of the mythical world has a serious and continuous presence. Accordingly, the main purpose of this article is a comparative study of myths in the three novels. Alejo Carpentier and Mahmoud Dowlat Abadi are writers from two different nations with two different languages between whom there is no historical relationship. In contemporary times, these two writers did not know each other and were not influenced by each other's works, ideas, currents and genres, style and structure of storytelling. That’s why the fundamental actions and concepts of myths in the hidden layers of these three novels are studied and analyzed in the present article and the method is analytical – descriptive in the framework of the American School of Comparative Literature approach.
l