Abstract:
هدف پژوهش حاضر ارائة مدل سنجش اثربخشی کارکردهای دانشگاه فرهنگیان بود، که با رویکرد آمیخته انجام گرفت. در بخش کیفی، استراتژی پژوهش دادهبنیاد بود. جامعة آماری شامل افراد متخصص و خبره و آشنا به دانشگاه فرهنگیان بود. 21 مشارکتکننده با توجه به اشباع نظری دادهها با روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه بود که روایی آن با روش سهسویهسازی و پایایی آن از طریق کاپای کوهن به دست آمد. برای تحلیل دادهها روش تحلیل تم و نرمافزار MAXQDA استفاده شد. مدل سنجش اثربخشی کارکردهای دانشگاه فرهنگیان با کارکردهای مربوط به درونداد (صلاحیت حرفهای، برنامة درسی، نیازسنجی، منابع)، کارکردهای مربوط به فرایند (فرایند آموزشی، فرایند پژوهشی، فرایند حمایتی)، کارکردهای مربوط به برونداد (انتقال دانش، جامعة یادگیرنده، ارتباطات) ارائه شد. در بخش کمی، پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی بوده است. جامعة آماری شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 779 نفر بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 227 نفر برآورد شد. برای انتخاب نمونه از نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة محققساخته در مقیاس پنجدرجهای لیکرت بود که روایی آن به کمک روایی صوری، محتوایی و تشخیصی و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ بررسی شد. برای تحلیل دادهها گردآوریشده، آزمون تی تکنمونه اجرا شد. نتایج نشان داد سطح معناداری در همة مؤلفهها (به غیر از مؤلفههای منابع و ارتباطات) کمتر از 05/0 است. بنابراین، وضعیت این مؤلفهها بهجز مؤلفههای منابع و ارتباطات در حد مطلوب است.
The purpose of this study was to present a model for measuring the effectiveness of Farhangian University functions, which was done with a mixed approach. In the qualitative part, the research strategy was data-based. The statistical population included experts and people familiar with Farhangian University. 21 participants were selected according to the theoretical saturation of the data by the available method. The data collection tool was an interview whose validity was obtained by three-way method and its reliability was obtained by Kappa Cohen. MAXQDA software and theme analysis method was used to analyze the data. Model for measuring the effectiveness of Farhangian University functions with input functions (professional competence, curriculum, needs assessment, resources), process functions (educational process, research process, support process), output functions (knowledge transfer, learning community, communication) was presented. In the quantitative part, the research was descriptive-survey. The statistical population included 779 faculty members of Farhangian University in the academic year 1397-98. The sample size was estimated to be 227 based on Cochran's formula. Stratified random sampling was used to select the sample. The data collection tool was a researcher-made questionnaire on a five-point Likert scale, the validity of which was assessed by face, content and diagnostic validity and its reliability by Cronbach's alpha method. A one-sample t-test was performed to analyze the collected data. The results showed that the level of significance in all components (except the components of resources and communication) is less than 0.05. Therefore, the status of these components, except for the components of resources and communication, is at an optimal level.