Abstract:
مهمترین موضوع در این مقاله بهدست آوردن تحلیلی اجتماعی از روایتهای تاریخی ایران به روایت شاهنامه است. نگارنده با استفاده از مدل هگل از تخیل اجتماعی در پی یافتن مفاهیمی از روایتهای تاریخی شاهنامه در محتوای هستیشناسی، روششناسی، ایستاییشناسی و پویاییشناسی است. پس از مقولهبندی و کدبندی مفاهیم نتایج نشان داد از نظر هستیشناسی، انسان مورد روایت شاهنامه مسئول، خلاق و کنشگر است و روششناسی بررسی پدیدهها و روایتها در شاهنامه، نوعی تحلیل دیالکتیکی است که در فضای کنش متقابل نمادین انجام میشود، جامعهای که در شاهنامه ترسیم شده بهشدت نیازمند رهبران کاریزمایی است که در اثر گناه و اشتباه فرهی خود را از دست ندادهاند، در چنین جامعهای با پیدایش مسئله و مشکل، همکنشی مردم در زمینه خرد، دیانت و ایدئولوژی که معنای عمومی مردم را در کنش متقابل وهمفهمی با یکدیگر تشکیل میدهد، و این هم کنشی می تواند منجر به پویایی اجتماعی و یا شورش و دگرگونی اجتماعی باشد.
The most important issue in this article is to obtain a social analysis of the historical narratives of ancient Iran to the narration of Shahnameh. It is a science, in the study of group life and human behavior is a realistic approach or "landing" that the experimental world of this approach is the natural world of such life and group behavior, according to the subject of this study, research is inductive strategy and The method is qualitative. Achieving the meaning and mental interpretation and social imagination desired by Ferdowsi in Shahnameh is possible by using a qualitative approach. Is active and the methodology of studying phenomena and narratives in Shahnameh is a kind of dialectical analysis that is done in the space of symbolic interaction. The society depicted in Shahnameh is in dire need of charismatic leaders who, due to sin and mistake, Have not lost, in such c With the emergence of problem and problem, people's interaction in the field of wisdom, religion and ideology, which forms the general meaning of people in interaction and understanding with each other, a confrontation with the problem is formed, which can result in social dynamism, social demand. Or revolt and social transformation or even revolution.
Machine summary:
یکی از نزدیکان طهمورث که به انسان دوستی و دین داری مشهور است ، شهرسب نام دارد که مشاور و امین او نیز به شمار میرود: چنان بر دل هر کسی دوست بود /نماز شی و روزه آیین اوست /همه راه نیکی نمودی به شاه /همه راستی خواستی پایگاه پادشاه به سبب داشتن چنین دستوری، از بدی ها پاک و فره ایزدی از وجود او تابان میشود پویایی اجتماعی و کیفیت ان در روایت های شاهنامه جدول شماره ٤:مفاهیم مربوط به مقوله پویاییاجتماعی مقوله مفاهیم نمونه عناصر مهم تغییر در جامعه مورد روایت شاهنامه : تضاد منافع دوران پادشاهی پس از کیومرث عناصر مهم تغییر در جامعه مورد روایت شاهنامه : مطالبه گری داستان فریدون و ضحاک عناصر مهم تغییر در جامعه مورد روایت شاهنامه : جنگ قیام کاوه آهنگر عناصر مهم تغییر در جامعه مورد روایت شاهنامه : پویایی فرجام قیام کاوه تحقق منافع هر فرد با منافع دیگران پیوند دارد، بنابراین بسیاری از آسیب های اجتماعی فردی را می توان بسترساز و خاستگاه آسیب های اجتماعی به شمار آورد؛ مثلاً هنگامی که آز، طمع ، دزدی، ارتشاء و امثال آن در جامعه ای فراگیر شود، بناچار جامعه آسیب پذیر خواهد شد، ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 246 1 Puritain زیرا اگر چه در نگاه اول این ها ویژگیها و خصوصیات فردی است اما هنگامی تحقق آن امکان خواهد داشت که هر کسی وارد حریم دیگران شود و حتی منافع فرد یا گروهی دیگر را فراهم سازد و بدین طریق از حیطه خود بگذرد و مرزهای دیگران را بشکند، بنابراین برای بررسی ناهنجاریها باید ساخت اجتماعی یک جامعه را بررسی کرد به نظرمرتن ساخت اجتماعی نوعی انتظام اجتماعی است که الزامات و محدودیت هایی را برای فرد ایجاد میکند، به نظر او تعادل در یک جامعه هنگامی پدید میآید که اهداف و وسایل با هم هماهنگ و منطبق باشند در حالی که ناهنجاری و عدم تعادل مانند ابداع و نوآوری، رسم پرستی، واخوردگی و سرکشی منطقی نبودن اهداف و وسایل را میرساند.