Abstract:
مقدمه: چابکی سازمانی سرعت واکنش و انعطاف پذیری در مواجهه با رویدادهای مختلف از جمله تغییر
علم و و تجهیز آنها به دانش های جدید است. پژوهش توصیفی حاضر با هدف بررسی نقش فراموشی
فعال دانش بر چابکی سازمانی در کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1396 انجام شد.
روش کار: در یک مطالعه مقطعی تحلیلی، تعداد 124 نفر از کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی قم به
شیوه نمونه گیری تصادفی و مطابق فرمول کوکران انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها، از دو
پرسشنامه استاندارد پرسشنامه چابکی سازمانی ژانگ و پرسشنامه فراموشی فعال دانش محمودوند و
همکارانش و یک پرسشنامه محقق ساخته ویژگی های فردی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با
آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون های کلوموگرف - اسمیرنوف و شاپیرو، ضریب همبستگی
پیرسو، تی مستقل ، آنالیز واریانس و رگرسیون خطی چند متغیره در نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها: آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که همه مولفه های 4 گانه چابکی شامل انطباق، انعطاف،
شایستگی و پاسخگویی همبستگی مثبت قوی و معنی داری با فراموشی فعال دانش و ابعاد آن دارند
( 050 / 0 P <). بر اساس نتایج رگرسیون خطی، به ازای هر یک واحد افزایش، در فراموشی فعال دانش،
نمره چابکی سازمانی به مقدار 47 / 1 واحد افزایش مییابد و به ترتیب بیشترین تاثیر فراموشی سازمانی
بر ابعادچابکی؛ شایستگی به میزان 938 / 0، انعطاف به میزان 414 / انطباق به میزان 322 / 0 و
پاسخگویی به میزان 246 / 0 در واحد میباشد. اما ارتباط معنی داری بین چابکی سازمانی و متغیرهای
دموگرافیک دیده نشد.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه، نشان میدهد فراموشی فعال دانش، پیشگو کننده خوبی برای چابکی
سازمانی است و افزایش فراموشی سازمانی منجر به افزایش چابکی سازمانی و تمام مولفه های آن
میگردد.
Machine summary:
يافته ها: آزمون همبستگي پيرسون نشان داد که همه مولفه هاي ٤ گانه چابکي شامل انطباق ، انعطاف ، شايستگي و پاسخگويي همبستگي مثبت قوي و معني داري با فراموشي فعال دانش و ابعاد آن دارند (٠/٠٥٠> P ).
براساس نتايج ارائه شده در جدول شماره سه ، آزمون همبستگي پيرسون نشان داد که همه مولفه هاي ٤ گانه چابکي شامل انطباق ، انعطاف ، شايستگي و پاسخگويي همبستگي مثبت قوي و معني داري با فراموشي فعال دانش و ابعاد آن دارند (٠/٠٥٠> P ).
همان طور که در جدول ٤ مشاهده مي شود ارتباط معنا داري بين نمرات مولفه هاي چابکي سازماني و فراموشي فعال دانش با متغيرهاي دموگرافيک شامل جنسيت ، وضعيت تاهل ، نوع شغل ، سطح تحصيلات ، رشته تحصيلي کارکنان و نوع استخدام آزمون شوندگان با استفاده از ازمون تي مستقل و آناليز واريانس وجود نداشت (٠٠٥ نتايج رگرسيون خطي چند گانه (جدول ٥) به منظور بررسي اثر نمره کل فراموشي دانش بر نمره چابکي سازماني و نمرات حيطه هاي مختلف آن به روش گام به گام انجام شد و نتايج نشان داد که اثر نمره کل فراموشي دانش بر نمره چابکي سازماني و حيطه هاي مختلف آن شامل نمره انطباق ، نمره انعطاف ، نمره شايستگي و نمره پاسخگويي اثر موثر و معني داري است (٠٠٠١>P).
نتيجه گيري بر اساس نتايج مطالعه حاضر، فراموشي دانش مي تواند بر چابکي سازماني و حيطه هاي مختلف آن شامل انطباق ، انعطاف ، شايستگي و پاسخگويي موثر باشد و پيشگو کننده خوبي براي چابکي سازماني است .
THE ROLE OF LEARNING CULTURE AND KNOWLEDGE MANAGEMENT IN THE ORGANIZATIONAL AGILITY.