Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی هنر سفالگری بر احساس امنیت روانی دختران مقطع متوسطه اول مدارس
فرهنگ و فرزانگان شهرستان کاشمر انجام شد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی از نوع پژوهش نیمه آزمایشی با
طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش ءکلیه دختران مقطع متوسطه اول مدارس فرهنگ
و فرزانگان شهرستان کاشمر بود (بر اساس آمارآموزش و پرورش کاشمر ۳۲۵نفر). انتخاب نمونه آماری به روش چند
مرحله انجام شدء بدین صورت که ابتدا کلیه دانشآموزان به پرسشنامه امنیت روانی مازلو بصورت آنلاین (به دلیل شیوع
بیماری کرونا) پاسخ دادند. سپس از بین کسانی که تمایل به شرکت در پژوهش داشتند و نمرات پایین تر از میانگین کسب
کردندء به صورت نمونهگیری تصادفی تعداد ۶۰ دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب و به طور کاملا تصادفی در دو گروه
آزمایش و کنترل انتساب شدند (هر گروه ۳۰ نفر). گروه آزمایش تحت ۱۱ جلسه آموزش هنر سفالگری قرار گرفت و گروه
کنترل مداخلهای دریافت نکردند. اطلاعات به دست آمده با نرم افزار SPSS-22 و امار استنباطی (تحلیل کواریانس)
مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد هنر سفالگری بر احساس امنیت روانی دختران مقطع متوسطه اول
مدارس فرهنگ و فرزانگان شهرستان کاشمر موثر است.
Machine summary:
نتايج نشان داد هنر سفالگري بر احساس امنيت رواني دختران مقطع متوسطه اول مدارس فرهنگ و فرزانگان شهرستان کاشمر موثر است .
لذا با توجه به اينکه متخصصان و روانشناسان معتقدند که دانش آموزان مقطع متوسطه ، در سن نوجواني بسر ميبرند و نوجواني و بلوغ از مهمترين دوره هاي زندگي هر فردي است که با تغييرات و دگرگونيهاي بسياري همراه است ، و فرد در اين مقطع با رويدادهاي متعددي مواجه ميشود که بيشتر آنها با استرس و اضطراب همراه بوده و در صورت عدم احساس امنيت و مديريت ميتواند به بحران ها و حتي آسيب هاي متعددي منجر شود.
همچنين با توجه به کمبود تحقيقات داخلي و خارجي در زمينه موضوع پژوهش ، محقق بر آن شده تا به اين سوال پاسخ دهد که آيا هنر سفالگري بر احساس امنيت رواني دختران مقطع متوسطه اول مدارس فرهنگ فرزانگان شهرستان کاشمر تاثير دارد؟ روش پژوهش روش تحقيق حاضر کاربردي از نوع پژوهش نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است .
با توجه به مفروضه هاي پژوهش نمره کلي امنيت رواني براي آزمون اين فرضيه (هنر سفالگري بر احساس امنيت رواني دختران مقطع متوسطه ي اول مدارس فرهنگ و فرزانگان شهرستان کاشمر تاثير دارد) از تحليل کوواريانس (ANCOVA) استفاده شد.
نتايج اين پژوهش با نتايج تحقيقات نعمت خواه و همکاران (١٣٩٥)؛ طهور (١٣٩١)؛ خوش مشرب (١٣٨٩)؛ ورياني و شمسايي (١٣٩٦)؛ عطارزاده (١٣٨٨)؛ ابوالقاسم زاده (١٣٨٨)؛ Regev &Cohen-Yatziv (٢٠١٨)؛ Heather &Etal (٢٠١٠)؛ Yu(٢٠١٨) ؛ Afolabi &Balogun (٢٠١٧)؛ Khudair Abbas (٢٠١٦)؛ Etemadi (٢٠١٥)؛ همسو و همخوان است .