Abstract:
پژوهش حاضر با روش کیفی از نوع هرمنوتیک متنگرا درصدد پاسخ به این سوال است که «نقدهای وارده بر مبانی اندیشه آزادی در دیدگاه آیزایا برلین براساس دیدگاه و آراء علامه جوادی آملی چیست؟». یافتهها نشان داد که اندیشه آزادی در دیدگاه آیزایا برلین ریشه در تفکر اومانیستی و پلورالیستی دارد و نقطه عزیمت دیدگاه علامه جوادی آملی در نقد مذکور، بر اصل «مبدأشناسی» استوار است. بر این اساس، انسان به عنوان موجود متناهی، در امر تکوین و تشریع به موجود نامتناهی- خداوند- نیازمند بوده و دامنه نیازمندی انسان به خداوند به امر ارزشگذاری ارزشها و اولویتبخشی به ارزشها تسرّی یافته و انسان برای هدایت، ناگزیر به اطاعت از خداوند و دنبال کردن اوامر و نواهی دین است. امری که مخالف تفکر اومانیستی و پلورالیستی در دیدگاه برلین میباشد.
Using a qualitative method based on textual hermeneutics, the present study aims to answer “what are the criticisms to the principles of the theory of freedom in the view of Isiah Berlin based on the idea of Allama Javadi ‘Amoli?” The results showed that the idea of freedom in the perspective of Isiah Berlin has a root in humanistic and pluralistic thinking and that Allama Javadi ‘Amoli’s return point in the above criticism relies on the principle of “the recognition of origin”. Accordingly, a human as a finite being, in Takwin (creation) and Tashri’ (legislation), needs an infinite being that is God. The spread of human needs to God involves the evaluation and prioritization of values too so a human has no choice but to obey God and follow the commands and prohibitions of the religion. This issue is in contrast with humanistic and pluralistic ideas in Berlin’s view.
Machine summary:
ir چکیده پژوهش حاضر با روش کیفی از نوع هرمنوتیک متنگرا درصدد پاسخ به این سوال است که «نقدهای وارده بر مبانی اندیشه آزادی در دیدگاه آیزایا برلین براساس دیدگاه و آراء علامه جوادی آملی چیست؟».
یافتهها نشان داد که اندیشه آزادی در دیدگاه آیزایا برلین ریشه در تفکر اومانیستی و پلورالیستی دارد و نقطه عزیمت دیدگاه علامه جوادی آملی در نقد مذکور، بر اصل «مبدأشناسی» استوار است.
بر این اساس، پژوهش حاضر کوشیده است با اتخاذ روش کیفی از نوع هرمنوتیک متنگرا به این سوال اصلی پاسخ دهد که: «نقدهای وارده بر مبانی اندیشه آزادی در دیدگاه آیزایا برلین براساس دیدگاه و آراء علامه جوادی آملی چیست؟».
در این راستا، این پژوهش با اهتمام به زمینه و زمانه حیات سیاسی- اجتماعی برلین، به عوامل غیر معرفتی و معرفتی دخیل در دیدگاه برلین در رابطه با صورتبندی مفهوم آزادی مثبت و منفی پرداخته و آنگاه به نقد مبانی دیدگاههای وی با تاکید بر دیدگاه علامه جوادی آملی میپردازد.
بررسی پیشینه پژوهش بر این نكته تاكید دارد كه تاكنون آثار قابل توجهی در رابطه با ادراك آیتالله جوادی آملی از مسئله «آزادی» و همچنین برلین منتشر شده است (نك: لكزایی، 1390؛ آدمی و حاجیزاده، 1393؛ جوانمرد فرخانی و نوری، 1397؛ مشكات و فاضلی، 1395).
4. نقد مبانی اومانیستی و پلورالیستی دیدگاه برلین براساس دیدگاه علامه جوادی آملی اجمالاً اشاره شد که ریشه نظریه آزادی در دیدگاه برلین، اعتقاد به جریان فکری اومانیسم و پلورالیسم ارزشی است.