Abstract:
گونهشناسی روایت یکی از مباحث ساختاری علم روایتشناسی است که به بررسی و تحلیل ارتباط بین راوی، کنشگر و مخاطب میپردازد. ژپ لینت ولت، منتقد فرانسوی، از مشهورترین نظریهپردازان گونههای روایی است که آن را براساس تقابل میان راوی و کنشگر مطرح کرد. رمان مصابیح اورشلیم اثر علی بدر، ازجمله رمانهای پسامدرنی است که قضیة قدس و تاریخ حقیقی آن را بهتصویر کشیده و آن را از روایت ساختگی یهود متمایز کرده است. از آنجا که این اثر از زبان روایی قوی برخوردار بوده و نویسنده در موقعیتهای مختلف از گونههای روایی مناسب و ویژهای استفاده کرده، مقالة حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی و تحلیل گونههای روایی این رمان برمبنای نظریة ژپ لینت ولت پرداخته است تا روشها و شگردهای روایی علی بدر را در خلق این اثر و نیز اهداف وی را از این رویکردها استخراج و واکاوی کند. یافتههای پژوهش نشان میدهد این اثر داستانی به مشخصههای الگوی روایتی همسان و ناهمسان متننگار نزدیک شده است و از نظر زاویة دید، با کانونیشدگی درونی و صفر مطابقت دارد. استفاده از گونة روایتی ناهمسان متننگار و بهتبع آن زاویة دید صفر در داستان مذکور از یک سو و بهکارگیری راوی دانای کل در این گونة روایتی برای شناخت آسان شخصیتها و تبیین تاریخ حقیقی قدس از سویی دیگر، نشاندهندة توجه علی بدر، نویسندة این رمان، به مخاطب است.
Narrative typology is one of the structural issues of narrative science that studies and analyzes the relationship between narrator, actor, and audience. Jepp Lint Velt is one of the most well-known theorists of narrative genres, based on the confrontation between narrator and actor. Ali Badr's novel The Jerusalem's Lantern is one of the postmodern novels in which this contemporary Iraqi writer has been able to distinguish the case of Quds and its true history from the fictitious Jewish narrative, making the story dynamic, believable, and true to the audience. Since this work has a strong narrative language and the author has used appropriate and specific narrative types in different situations, the present article uses a descriptive-analytical method to study and analyze the narrative types of this novel based on Jaap's theory. Lint Volt has explored and analyzed Ali Badr's narrative methods and techniques in creating this work besides his goals, in order to pave the way for a better understanding of the world of fiction and the hidden layers of the text. The research findings show that this postmodern fictional work is close to the characteristics of the narrative pattern of the homogeneous and heterogeneous transcript of the text, and corresponds to the internal focalization and zero in terms of angle. Given that the heterogeneous narrative version of the text, and consequently the zero angle of view in the above story has made use of the omnipresent and interpretive nature of the narrator in such a narrative, it is easy to understand the characters and explain the true history of the Quds. It is possible to say that Ali Badr, the author of this novel, had a special interest in the audience.
Machine summary:
استفاده از گونۀ روايتي ناهمسان متن نگار و به تبع آن زاويۀ ديد صفر در داستان مذکور از يک سو و به کارگيري راوي داناي کل در اين گونۀ روايتي براي شناخت آسان شخصيت ها و تبيين تاريخ حقيقي قدس از سويي ديگر، نشان دهندة توجه علي بدر، نويسندة اين رمان ، به مخاطب است .
از همين رو در پژوهش حاضر سعي شده است تا شيوه و هدف نويسنده از به کارگيري گونه هاي روايي در اين رمان بررسي و به اين سؤالات پاسخ داده شود: ـ کارکرد تقابل ميان راوي و کنشگر از نظر الگوي روايتي همسان و ناهمسان در رمان مصابيح اورشليم چگونه است ؟ ـ هدف نويسنده از انتخاب و کاربرد اين گونه هاي روايي چيست ؟ فرضيات پژوهش در پاسخ به سؤالات مطرح شده اين است که نويسنده با توجه به موضوع رمان که بيشتر بر تاريخ متمرکز است ، از هر دو گونۀ روايي دنياي داستان همسان و ناهمسان براي همخواني بيشتر با فضاي روايت استفاده کرده تا در ارتباط - گيري مؤثر با مخاطب بتواند آنچه را در ذهن دارد، به او منتقل کند.
آنچه به طور مشترک در اين مقالات بررسي شده ، ويژگي راوي و نقش او در روايت داستان و ارتباط او با ديگر کنشگران داستاني است که گونه هاي مختلف روايي را شکل ميدهد و بر کنش داستان اثر ميگذارد.
عناصر روايي بخش دوم داستان مصابيح اورشليم همان طور که در شل ٣ ديده ميشود، نويسندة ملموس ، يعني علي بدر، من دوم خود را وارد اثر ادبي ميکند و با خلق راوي در لايۀ سوم که متعلق به دنياي داستان است ، به روايت کنش کنشگران در لايۀ چهارم ميپردازد.