Abstract:
هدف: هدف از این پژوهش تعیین میزان تاثیر رهبری استراتژیک از طریق تفکر استراتژیک بر مدیریت دانش در شرکت ساپکو است روش: روش تحقیق بر اساس هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه مدیران در شرکت ساپکو به تعداد 130 نفرتشکیل دادند که از طریق فرمول کوکران تعداد 100 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد رهبری استراتژیک سرات و همکاران (2011)، پرسش نامه استاندارد تفکر استراتژیک لیدتکا (1998) و پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش لاوسون (۲۰۰۳ (بود که روایی و پایایی پرسشنامهها مورد تائید قرار گرفت و تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر ضریب همبستگی پیرسون، روش مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) و از طریق نرمافزارهای «SPSS» و «wrap pls» اجرا شد نتایج: نتایج نشان داد که رهبری استراتژیک دارای ضریب تاثیر72/0 بر مدیریت دانش بود و با توجه به مقدار معنی داری کمتر از 05/0 این تاثیر معنادار است. از سوی دیگر مقدار اثر تعدیلی تفکر استراتژیک 55/0 بوده و با توجه به مقدار معنی داری کمتر از 05/0 این تاثیر معنادار است.
The aim of this study is to determine the effect of strategic leadership through strategic thinking on knowledge management in Sapco. The statistical population of the present study consisted of 300 employees and managers working in Sapco, 168 people through Cochran's formula as an example of Simple random sampling was selected using research tools from the Strategic Leadership Strategic Questionnaire of Cerat et al. (2011), the Leidtka Strategic Thinking Standard Questionnaire (1998) and the Lauson Knowledge Management Standard Standard Questionnaire (2003 (which confirmed the validity and reliability of the questionnaires). And data analysis at both descriptive and inferential levels, including Pearson correlation coefficient, structural equation modeling (SEM) method, and through SPSS and wrap pls software, the results showed that strategic leadership has a coefficient. The effect of 0.72 on knowledge management is significant and this effect is significant due to the significant value of less than 0.05. Significantly, as strategic leadership increases Knowledge management is also strengthened, and this is moderated by strategic thinking