Abstract:
زمینه و هدف: پارادایم فناوری اطلاعات را میتوان چشم اندازی دانست که در آن فن آوریهای نوین اطلاعات وارتباطات و جنبشهای اجتماعی به صورت پیوستهایی بر یکدیگر تاثیر میگذارند و از یکدیگر نیز تاثیر میپذیرند که این موضوع میتواند منجر به تغییر فرهنگ شهروندی گردد. هدف از این مطالعه ارائه مدل خط مشی گذاری مدیریت شبکههای اجتماعی با تاکید بر فرهنگ شهروندی است.
روش تحقیق: این تحقیق از جمله تحقیقات بنیادی است و از روش آمیخته استفاده شده است؛ که در راستای اجرای بخش کیفی از مقالات و در راستای بخش کمی از پرسشنامه بهره برده شده است. در بخش کیفی از طریق تکنیک داده بنیان و بررسی مقالات فارسی و انگلیسی بعد از سالهای 1393 و 2015 تا 2020 در راستای مولفههای تحقیق مدل نظری استخراج گردید و از طریق استفاده از نرمافزار MAXQDA به دستهبندی نظرات و کدگذاری دادهها پرداخته شد در بخش کمی هم با استفاده از روشهای آماراستنباطی و توزیع پرسشنامه به ارزیابی و ارائه مدل نهایی پرداخته شد.
یافتهها: مولفههای اصول استفاده از شبکههای اجتماعی، ویژگیهای فردی، ارتباطات، مزایای به کارگیری شبکههای اجتماعی و نهایتا ویژگیهای شبکههای اجتماعی در رابطه با متغیر شبکههای اجتماعی به دست آمده است و در رابطه با فرهنگ شهروندی مولفههای رفتارهای شهروندی، ابعاد قانونی شهروندی، ابعاد فرهنگ شهروندی و توسعه فرهنگ شهروندی به دست آمده است و بر همین مبنا و کدهای به دست آمده فرضیههای تحقیق تعیین شده و نهایتا پرسشنامه مربوطه تنظیم و در بخش کمی، بین شهروندان شهر تهران به تعداد 384 نفر توزیع گردید و با استفاده از روش رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده است.
نتیجهگیری: نتایج نشان دادند که ویژگیهای افراد مبتنی بر تجربیات پیشین، سطح تحصیلات و آگاهی، ویژگیهای شخصیتی و خانوادگی و هم چنین فرهنگ استفاده از شبکههای اجتماعی تاثیر بسزایی بر فرهنگ شهروندی داشته و سایر ابعاد شبکههای اجتماعی نیز بر فرهنگ شهروندی تاثیر دارد.
Given the above, the question arises that what is the policy model of social network management with emphasis on citizenship culture? In this research, a combined method (qualitative and quantitative) has been used. The statistical population consists of two parts; In the qualitative section, all new articles after 1394 and 2014 were selected and reviewed and the components of the principles of using social networks, personal characteristics, communication, benefits of using social networks and finally the characteristics of social networks in relation to The social network variable has been obtained and in relation to the culture of citizenship, the components of citizenship behaviors, legal dimensions of citizenship, dimensions of citizenship culture and development of citizenship culture have been obtained. The relevant questionnaire was prepared and distributed in a quantitative part among the citizens of Tehran to 384 people and was analyzed using linear regression method and the results showed that the research hypotheses were confirmed.