Abstract:
مرور نظاممند پژوهشها حاکی از این است که رفتارهای خودآسیبی در دختران شایع شده است، از این رو نقش متغیرهای سبکهای دلبستگی، سرسختی و کمالگرایی در خودآسیبی دختران مغفول مانده است. لذا هدف از پژوهش حاضر مطالعه مقایسهای سبک دلبستگی، سرسختی و کمالگرایی اخلاقی در دو گروه دختران با و بدون رفتارهای خودآسیبی بود. طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی- مقایسهای میباشد. تعداد 234 نفر از دختران دانشگاههای تهران که شرایط ورود به پژوهش را داشتهاند به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامههای رفتارهای خودآسیبی، سبکهای دلبستگی، سرسختی روانشناختی و کمالگرایی اخلاقی را تکمیل کردند. به منظور تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس چندمتغیری به کمک نرمافزار SPSSV19 استفاده شد. نتایج نشان داد بین نمرات دلبستگی ایمن، اجتنابی، دوسوگرا، سرسختی روانشناختی و کمالگرایی اخلاقی در دو گروه افراد با و بدون رفتارهای خودآسیبی تفاوت معنیداری در سطح 05/0p< وجود دارد. به این معنی که افراد بدون رفتارهای خودآسیبی نمرات بالاتری در دلبستگی ایمن، سرسختی روانشناختی و کمالگرایی اخلاقی نسبت به گروه با رفتارهای خودآسیبی کسب کردهاند. این در حالی بود که در متغیرهای دلبستگی اجتنابی و دلبستگی دوسوگرا گروه با رفتارهای خودآسیبی نمرات بالاتری نسبت به گروه بدون رفتارهای خودآسیبی بدست آوردهاند. در نهایت نتایج این پژوهش به نقش مهم متغیرهای سبکهای دلبستگی، سرسختی روانشناختی و کمالگرایی اخلاقی بر رفتارهای خودآسیبی اشاره کرده و لذا ارتقای دلبستگی ایمن، سرسختی روانشناختی و کمالگرایی اخلاقی و کاهش دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا میتواند در رفتارهای خودآسیبی موثر باشد.
Systematic review of research suggests that self-injury behaviors are common in girls, so the role of variables of attachment styles, hardiness and moral perfectionism in girls' self-injury has been neglected. Therefore, the aim of this study was to compare the style of attachment, hardiness and moral perfectionism in two groups of girls with and without self-injury behaviors. The design of the present study is descriptive and causal-comparative. A total of 234 girls from Tehran universities who were eligible to enter the study were selected by random cluster sampling and completed questionnaires on self-injury behaviors, attachment styles, psychological hardiness and moral perfectionism. In order to analyze the data, multivariate analysis of variance was used using SPSSV19 software. The results showed that there was a significant difference between the scores of safe attachment, avoidance, ambivalence, psychological hardiness and moral perfection in the two groups of people with and without self-injury behaviors at the level of p <0.05. This means that individuals without self-injury behaviors scored higher on secure attachment, psychological hardiness, and moral perfectionism than the group with self-injury behaviors. However, in the variables of avoidant attachment and ambivalent attachment, the group with self-injury behaviors obtained higher scores than the group without self-injury behaviors. Finally, the results of this study point to the important role of attachment variables, psychological hardiness and moral perfectionism on self-injury behaviors and therefore promoting secure attachment, psychological hardiness and moral perfectionism and reducing avoidant and ambivalent attachment can be effective in self-injury behaviors
Machine summary:
نتایج نشـان داد بین نمرات دلبسـتگی ایمن ، اجتنابی ، دوسـوگرا، سرسختی روان شناختی و کمال گرایی اخلاقی در دو گروه افراد با و بدون رفتارهای خودآسیبی تفاوت معنی داری در سـطح ٠٠٥>p وجود دارد.
در نهایت نتایج این پژوهش نشـان داد در متغیرهای سـبک های دلبسـتگی ، سـرسختی روان شناختی و کمال گرایی اخلاقی بین دو گروه دختران بـا و بـدون رفتارهای خودآســـیبی تفاوت معنی داری وجود دارد لذا آگاهی روانشــناســان ، مشــاوران و ســایر متخصــصــان از این متغیرها برای مواجهه با دختران دارای رفتارهای خودآسیبی می تواند کمک کننده باشد.
علی رغم این واقعیت که خودآسیبی ارتباط بالینی بالایی دارد، داده ها همچنین حاکی از آن است که سبک های دلبستگی و متغیرهای شخصیتی از جمله سرسختی روان شناختی ، و کمال گرایی اخلاقی فاکتورهای پرخطر مهم برای اقدام افراد به خودآسیبی و خودکشی محسوب می شوند که در ادامه به بررسی هر کدام از این متغیرها پرداخته می شود.
Heath, Schaub, Holly & Nixon 5.
Swannell, Martin, Page, Hasking & John 6.
Jimenez, Liang & Gonzalez-Garrosa, Moreno 7.
در ادامه به منظور بررسی تفاوت نمرات سبک های دلبستگی ، سرسختی روان شناختی و کمال گرایی اخلاقی در دو گروه افراد با و بدون رفتارهای خودآسیبی از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) استفاده شده است .
پژوهش های محدودی به بررسی مقایسه ای سبک دلبستگی ، سرسختی و کمال گرایی اخلاقی در دو گروه دختران با و بدون رفتارهای خودآسیبی پرداخته اند، اما چندین پژوهش این متغیرها را در کنار یکدیگر به صورت همبستگی و یا اثربخشی مورد سنجش قرار داده اند.