Abstract:
هدف تاثیر کیفیت خواب و فراشناخت حالتی بر وجدان تحصیلی و اضطراب ریاضی دانش آموزان است. جامعه آماری شامل
کلیه دانش آموزان دختر مقطع سوم راهنمایی مدارس راهنمایی نمونه دولتی شهرتهران میباشد که تعداد آنها بر اساس
آمار گرفته شده از آموزش و پرورش شهرتهران برابر با1667 نفر میباشد. از روش پژوهشی علی - مقایسهای استفاده»
نمونه مورد مطالعه در این پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند است. ابزار با استفاده پرسشنامه کیفیت خواب پترزبورگ»
پرسشس نامه فراشناخت حالتی» پرسش نامه وجدان تحصیلی, مقیاس اضطراب ریاضی استفاده گردید. روش تجزیه و تحلیل
اطلاعات آمار توصیفی و آمار استنباطی (روش تحلیل واریانس عاملی و تحلیل واریانس یک راهه) استفاده شد. یافتهها: اثر
اصلی کیفیت خواب بر اضطراب ریاضی معنی دار است. اثر اصلی فراشناخت حالتی بر اضطراب ریاضی معنی دار است. نتیجه
گیری: میانگین ابعاد «فراشناخت حالتی» در دانش آموزان دارای «وجدان تحصیلی بالا» و «اضطراب ریاضی پایین» به طور
معنی داری بالاتر از دانش آموزان با «وجدان تحصیلی پایین» و «اضطراب ریاضی بالا» میباشد. در هیچ یک از ابعاد کیفیت
خواب بین دانش آموزان با «وجدان تحصیلی بالا» و «اضطراب ریاضی پایین» و دانش آموزان با «وجدان تحصیلی پایین» و
«اضطراب ریاضی بالا» تفاوت معنی داری وجود ندارد.
Machine summary:
لذا پژوهش حاضر قصد آن را دارد تا بررسي کند که آيا کيفيت خواب و فراشناخت حالتي بر اضطراب رياضي و وجـدان تحصيلي دانش آموزان مدرسه راهنمايي نمونه مردمي يعقوب زاده تاثير دارد؟ روش پژوهش :در اين تحقيق ، از روش پژوهشي علي – مقايسه اي استفاده شد .
به طـوري کـه اطلاعات جدول ٤-٢ نيز نشان مي دهد دانش آموزان با "خواب مناسب " و "فراشناخت حالتي بالا"، "اضطراب رياضي" کمتري را نسبت به ديگر کاربندي ها تجربه مي کنند(تائيد فرضيه سوم ) با اين وجود سطح معنـي داري اثـر اصـلي "کيفيـت خـواب " بزرگتر از ٠/٠٥ مي باشد.
جدول ٨-١ خلاصه آزمون تحليل (Manova)جهت مقايسه ابعاد فراشناخت حالتي بر اساس اضطراب رياضي و وجدان تحصيلي (رجوع شود به تصویر صفحه) چنانکه اطلاعات جدول بالا نشان مي دهد، شاخص لانداي ويلکز در سطح ٠/٠١ معني دار است .
105 جدول ١٠-١خلاصه آزمون تحليل (Manova)جهت مقايسه ابعاد کيفيت خواب بر اساس اضطراب رياضي و وجدان تحصيلي (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس اطلاعات جدول بالا، سطح معني داري شاخص لانداي ويلکز بزرگتر از ٠/٠٥ است .
بنابراين شواهد کـافي بـراي رد فرضيه صفر در سطح خطاي ٥ درصد وجود ندارد، از اين روي مي توان نتيجه گرفت که در هيچ يک از ابعاد کيفيت خواب بين دانش آموزان با "وجدان تحصيلي بالا" و "اضطراب رياضي پائين " و دانش آمـوزان بـا "وجـدان تحصـيلي پـائين " و "اضـطراب رياضي بالا"، تفاوت معني داري وجود ندارد(٠/٧= Wilks Lambda ، ١٩=F، ٠/١١ =P).