Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین گرایش احساسی سرمایه گذاران و پیش بینی های سود توسط مدیریت می باشد. دوره زمانی مورد بررسی بین سالهای 1391 تا 1398 میباشد؛ جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد که بعد از اعمال محدودیتهای مربوط به انتخاب نمونه، 146 شرکت عضو بهعنوان نمونه آماری و بهصورت حذف سیستماتیک انتخابشده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها با رویکرد دادههای تابلویی و رگرسیون چند متغیره نشان داد بین گرایش احساسی سرمایه گذاران و پیش بینی های سود توسط مدیریت رابطه وجود دارد.
The purpose of this study is to investigate the relationship between investors' emotional orientation and earnings forecasts by management. The study period is between the years 1391 to 1398; The statistical population studied in this study includes all companies listed on the Tehran Stock Exchange. After imposing restrictions on sample selection, 146 member companies have been selected as a statistical sample and systematically removed. The results of testing the hypotheses with the panel data approach and multivariate regression showed that there is a relationship between investors' emotional orientation and earnings forecasts by management.
Machine summary:
com چکيده هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه بين گرايش احساسي سرمايه گذاران و پيش بيني هاي سود توسط مديريت مي باشد.
نتايج حاصل از آزمون فرضيه ها با رويکرد داده هاي تابلويي و رگرسيون چند متغيره نشان داد بين گرايش احساسي سرمايه گذاران و پيش بيني هاي سود توسط مديريت رابطه وجود دارد.
با تکيه بر مطالب فوق پژوهش حاضر درصدد بررسي رابطه بين گرايش احساسي سرمايه گذاران و پيش بيني هاي سود توسط مديريت در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مي باشد.
مدل رگرسيوني آزمون فرضيه forecasts by managementi,t = β0 + β1 Investor Sentiment,t + β 2 MTB i,t + β 3 SIZEi,t + β 4 LEV i,t + β 5 INSi,t + β 6 AUDIT SIZE i,t + β 7 ROAi,t + β 8 CFOi,t + ɛ متغير وابسته پيش بيني هاي سود توسط مديريت (forecasts by management) به استناد از پژوهش فيرت و اسميت (١٩٩٢) و گونوپولوس (٢٠٠٤) همچنين نمازي و شمس الديني (١٣٨٧) اين متغير، منعکس کننده ميزان نزديکي سود پيش بيني شده با سود واقعي هر سهم مي باشد که آنرا مي توان به طريق زير محاسبه نمود: اختلاف سود (زيان ) پيش بيني شده از سود (زيان ) واقعي تقسيم بر قدرمطلق سود (زيان ) پيش بيني شده .
جدول (٨): تخمين نهايي مدل رگرسيوني اول (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به اينکه متغير گزارش احساسي سرمايه گذاران داراي ضريب منفي و سطح معناداري کمتر از ٥ درصد است از اين رو مي توان گفت که بين گزارش احساسي سرمايه گذاران و پيش بيني هاي سود توسط مديريت رابطه معکوس وجود دارد.
نتايج تحقيق حاضر نشان داد: بين گرايش احساسي سرمايه گذاران و پيش بيني هاي سود توسط مديريت رابطه معکوس وجود دارد.