Abstract:
رقابت در بازار محصول از طریق افزایش کارایی مدیران، افزایش شفافیت در تصمیمگیری، ارتقای سطح پاسخگویی مدیران، کاهش ریسک ناشی از تصمیمات نادرست سرمایهگذاری و واقعی شدن قیمتهای موجود در بازار میتواند مشکلات نمایندگی و عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیران و ذینفعان شرکت را کاهش دهد که این عامل منجر به کاهش خطر افت قیمت سهام میشود. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی ارتباط بین سبقت در بازار کالا و مخاطره افت ارزش سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که به روش حذف سیستماتیک112 شرکت در بازه زمانی 1392 تا 1397 به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. برای آزمون فرضیههای این پژوهش از روش رگرسیون لجستیک استفادهشده است. یافته های این پژوهش نشان داد که رابطه معناداری بین رقابت در بازار محصول و ریسک قیمت سهام وجود دارد، برای اثبات این فرضیه از شاخص هرفیندال-هیرشمن وشاخص لرنر شاخص لرنر تعدیل شده استفاده گردید و تماما رابطه مستقیم و معنادار بین رقابت در بازار محصول و ریسک قیمت سهام را اثبات کردند. یعنی با افزایش شاخص هرفیندال-هیرشمن و افزایش شاخص لرنر ریسک افت ارزش سهام نیز افزایش مییابد. نتایج این پژوهش می تواند راه گشای فعالان عرصه بازار سرمایه و سایر سرمایه گذاران باشد.
Competition in the product market by reducing the efficiency of managers, increasing transparency in decision-making, improving the level of accountability of managers, reducing the risk of incorrect investment decisions and realizing prices in the market can reduce representation problems and information asymmetry between managers and stakeholders. This factor reduces the risk of falling stock prices. The purpose of this study is to evaluate the relationship between overtaking in the commodity market and the risk of stock devaluation in companies listed on the Tehran Stock Exchange. The statistical population of the present study is the companies listed on the Tehran Stock Exchange, which was selected as a statistical sample by the method of systematic elimination of 112 companies in the period 1392 to 1397. Logistic regression method has been used to test the hypotheses of this research. The findings of this study showed that there is a significant relationship between competition in the product market and stock price risk. To prove this hypothesis, Herfindahl-Hirschman index and Lerner index were adjusted Lerner index and all direct and significant relationship between competition in product market and Proved stock price risk. That is, as the Herfindahl-Hirschman index rises and the Lerner index rises, so does the risk of a stock falling. The results of this research can pave the way for capital market activists and other investors.
Machine summary:
همچنين آن ها با استفاده از هزينه هاي تحقيق و توسعه ، وضعيت بازار محصولات شرکت و ترکيب سهامداران شرکت به عنوان متغيرهاي موثر بر عدم تقارن اطلاعاتي 20 بين مديران و سرمايه گذاران ، اثبات کردند که درشرايط وجود عدم تقارن اطلاعاتي، توانايي محافظه کاري براي کاهش ريسک سقوط آتي قيمت سهام بيشتر است .
شين و همکاران (٢٠١٥)، به بررسي رابطه بين رقابت در بازار محصول و ريسک سقوط قيمت سهام در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار چين پرداختند.
نتايج پژوهش نشان ميدهد که بين قدرت بازار محصول (شاخص هرفيندال -هيرشمن ، لرنر و لرنر تعديل شده ) با ريسک سقوط قيمت سهام رابطه مثبت و معنيداري وجود دارد.
نتايج تحقيق گوياي اين مطلب است که متغيرهاي بازده دارايي، اندازه شرکت ، نسبت ارزش بازار به ارزش دفتري حقوق صاحبان سهام و نسبت کيوتوبين بر ريسک سقوط قيمت سهام در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه منفي معناداري داشته باشد.
بر مبناي تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از آزمون آماري فرضيات اين پژوهش ، تائيد شده و بيانگر رابطه مستقيم و معنيداري بين شاخص هرفيندال -هيرشمن و مخاطره افت ارزش سهام شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دارد.
(2003 Capital structure and product markets interactions: Evidence from business cycles.
Capital structure and product-market competition: Empirical evidence from the supermarket industry.
The impact of financial flexibility on capital structure decisions: some empirical evidence.
Capital structure, product market competition and firm performance: Evidence from South Africa.
The relationship between product market competition and capital structure in Chinese listed firms.