Abstract:
مقدمه و هدف: داشتن فرزند کمتوان ذهنی برای والدین به خصوص مادران به عنوان مراقبان اصلی، مشکلات روانشناختی فزایندهای را به همراه دارد. روشهای مختلفی در سالهای اخیر برای درمان این مشکلات در سطوح پژوهشی و بالینی مورد استفاده قرار گرفته است که پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و ذهنآگاهی بر بهبود نشخوار فکری مادران دارای کودکان مبتلا به کمتوانی ذهنی خفیف انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع مطالعات شبهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی مادران دارای کودک مبتلا به کمتوانی ذهنی خفیف مراجعهکننده به مدارس استثنایی شهر رشت در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل میدادند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 36 نفر از این مادران انتخاب، و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 12 مادر) به صورت تصادفی جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس پاسخ نشخواری (نولنهوکسما و مارو، 1991) استفاده شد و پس اجرای 9 جلسه آموزشی 90 دقیقهای تنظیم هیجان و ذهنآگاهی برای دو گروه آزمایشی، هر سه گروه مورد سنجش مجدد در مرحله پسآزمون قرار گرفتند. دادهها به روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری در محیط نرمافزار SPSS-22 تحلیل شد.
یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش تنظیم هیجان و ذهنآگاهی، تأثیر معناداری بر کاهش نشخوار فکری کلی و مؤلفههای آن در مادران دارای کودکان مبتلا به کمتوانی ذهنی خفیف دارد (01/0>P). همچنین بر اساس نتایج حاصل از آزمون تعقیبی، بین آموزش تنظیم هیجان و آموزش ذهنآگاهی بر نشخوار فکری کلی و مؤلفههای آن، تفاوت معنادار وجود ندارد (05/0P>).
نتیجهگیری: بر اساس این یافتهها میتوان بیان کرد که آموزش تنظیم هیجان با ارتقای بازسازی هیجانی، کاهش پردازش خودارجاعی منفی، و افزایش توانایی انجام رفتارهای هدفمند؛ و آموزش ذهنآگاهی با افزایش آگاهی از تجربیات لحظه کنونی و پردازش کارآمدتر اطلاعات، در بهبود نشخوار فکری مادران دارای کودکان مبتلا به کمتوانی ذهنی خفیف مؤثر است.
Background and Purpose: Children with intellectual disability may cause growing psychological problems for their parents, specifically the mothers as the principal caregivers. During the recent years, different research and clinical methods have been used to reduce these psychological problems. Present research was conducted to compare the effectiveness of emotion regulation training and mindfulness training on the reduction of rumination in the mothers of children with mild intellectual disability.
Method: This study was a quasi-experimental research with multi-group pretest-posttest design. The population included all the mothers of children with mild intellectual disability who had referred to the special schools of Rasht in the academic year 2019-2020. Among them, a sample of 36 mothers was selected by purposive sampling and then randomly assigned into the experimental or control groups (12 mothers per group). To collect the data, Ruminative Response Scale (Nolen-Hoeksema & Morrow, 1991) was used. After nine 90-min sessions of emotion regulation training and mindfulness training conducted for the experimental groups, all the three groups were reassessed at the post-test stage. Data were analyzed by one-way ANCOVA and multivariate ANCOVA in SPSS-22.
Results: Data analysis showed that emotion regulation training and mindfulness training significantly decreased the overall rumination and its components in the mothers of children with mild intellectual disability (P0.05).
Conclusion: Based on these findings, it can be said that emotion regulation by improving the emotional repair, reducing the negative self-referential processing, and increasing the ability of doing purposive behaviors, and mindfulness training by increasing the present moment awareness and more efficient information processing are effective in reducing rumination in the mothers of children with mild intellectual disability.