Abstract:
هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر کاهش پرخاشگری و اضطراب
اجتماعی دختران نوجوان شهر مشهد بود. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس
آزمون با گروه کنترل است . جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دبیرستان مریم و
شفق شهر مشهد در سال تحصیلی ١٣٩٧-١٣٩٨ است که به صورت در دسترس و داوطلبانه ١٠٠ نفر
پرسشنامه اضطراب اجتماعی و پرسشنامه پرخاشگری را تکمیل کردند و از بین آنها، ٣٠ نفر که نمره
بالاتری گرفته بودند انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.
گروه آزمایش ٨ جلسه آموزش ابراز وجود را دریافت کرد اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد.
آزمودنیهای گروه کنترل و آزمایش پرسشنامه اضطراب اجتماعی (جرابک ) و پرسشنامه پرخاشگری (باس
و پری) را قبل و بعد از پایان درمان تکمیل کردند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از تحلیل کواریانس
تک متغیره (آنکو) و چند متغیره (مانکو) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش گروهی ابراز وجود در
کاهش اضطراب اجتماعی و نیز خرده مقیاس های پرخاشگری کلامی، خصومت و خشم موثر بوده است اما
بر پرخاشگری فیزیکی تاثیری نداشته است . بنابراین آموزش ابراز وجود میتواند به عنوان روشی سودمند
برای کاهش اضطراب اجتماعی و پرخاشگری دانش آموز دختر دبیرستانی به کار گرفته شود.
Machine summary:
استاديار دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه فردوسي مشهد، ايران چکيده هدف اصلي اين پژوهش بررسي اثربخشي آموزش گروهي ابراز وجود بر کاهش پرخاشگري و اضطراب اجتماعي دختران نوجوان شهر مشهد بود.
جامعه آماري اين پژوهش شامل کليه دانش آموزان دختر دبيرستان مريم و شفق شهر مشهد در سال تحصيلي ١٣٩٧-١٣٩٨ است که به صورت در دسترس و داوطلبانه ١٠٠ نفر پرسشنامه اضطراب اجتماعي و پرسشنامه پرخاشگري را تکميل کردند و از بين آنها، ٣٠ نفر که نمره بالاتري گرفته بودند انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل قرار گرفتند.
نتايج نشان داد که آموزش گروهي ابراز وجود در کاهش اضطراب اجتماعي و نيز خرده مقياس هاي پرخاشگري کلامي، خصومت و خشم موثر بوده است اما بر پرخاشگري فيزيکي تاثيري نداشته است .
اما نوجواناني که در خانواده و محيط حمايت اجتماعي مناسب دريافت نکرده اند دچار آشفتگيها و اختلالات هيجاني و رفتاري ميشوند در واقع اين نوجوانان فاقد مهارت مقابله اي و حل مساله مناسب براي کاهش فشارها و مديريت مشکلات زندگي هستند (ليندسي و همکاران ، ٢٠٠٠؛ به نقل از متشکري، ١٣٩٠).
Who رويارويي شدن با مشکلات زندگي آينده ميکند يکي مهارت هاي مهم دوران نوجواني مهارت ابراز وجود١است که باعث به وجود آمدن سلامت رفتاري و اجتماعي افراد مي شود و براي عملکرد موفق در زندگي ضروري است (شهني ييلاق و رضايي، ٢٠٠١؛ کاراگوزوغلو و همکاران ،٢ ٢٠٠٨؛ به نقل از جلالي و پوراحمدي، ١٣٨٩).
در مجموع يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد که فرضيه هاي اصلي پژوهش مورد تأييد قرار گرفتند و نتايج حاکي از اثربخشي آموزش ابراز وجود به شيوه گروهي بر پرخاشگري و اضطراب اجتماعي نوجوانان دختر بوده است .