Abstract:
هدف: هدف تحقیق شناسایی وضعیت مولفههای تاثیرگذار آموزش شهروندی در راستای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهروندان است.
مواد و روشها: روش تخقیق آمیخته در نظر گرفته شد (کیفی کمی). جامعه ی آماری در بخش کیفی شامل 40 نفر از مطلعین کلیدی، کارشناسان و مدیران مدیریت شهری و در بخش کمی کلیه جوانان بین 18 الی 25 سال شهر تهران در نظر گرفته شد. برای انتخاب نمونهها در بخش کیفی از روش نمونهگیری زنجیرهای یا گلوله برفی در شناسایی وانتخاب مطلعین کلیدی ودر بخش کمی384 نفر با استفاده روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی عوامل مورد توجه در آموزش شهروندی و نقش آنها بر توسعه فرهنگی- اجتماعی شهروندان استفاده شد که روایی سازه آن با استفاده از روش تحلیل عاملی و پایایی آن با استفاده از الفای کرانباخ مورد تایید قرار گرفت. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 با روشهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافته تحقیق با استفاده از آزمون تحلیل عاملی نشان داد که توجه بر تقویت قانون گرایی، توجه بر تقویت روحیه مشارکت جویی، توجه بر تقویت حس مسئولیت پذیری، توجه بر تقویت اعتماد به نفس، توجه بر تقویت مهارتهای ارتباطی، توجه بر تقویت آگاهیهای مدنی و توجه بر تقویت مهارت حل مسااله نام گذاری از عوامل تاثیرگذار در آموزش شهروندی جهت توسعه فرهنگی و اجتماعی شهروندان است. همچنین با استفاده از آزمون t تک گروهی مشخص شد که 7 مولفه یاد شده در آموزشهای شهروندی در راستای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهروندان در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
نتیجهگیری: نتایج آزمون تی تک نمونهای نشان داد پاسخدهی جوانان بین 18 الی 25 سال شهر تهران نسبت به وضعیت موجود مولفههای تاثیر گذار آموزش شهروندی در راستای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهروندان با میزان میانگین جامعه از لحاظ آماری متفاوت است. با توجه به میزان میانگینهای محاسبه شده در این 7 عامل و بزرگتر بودن آنها از میانگین جامعه (3) نتایج نشان داد که از نظر جوانان بین 18 الی 25 سال شهر تهران ، 7 مولفه یاد شده در آموزشهای شهروندی در راستای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهروندان در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
Purpose: The purpose of this study is to identify the status of effective components of citizenship education in the direction of cultural and social development of citizens.
Materials and Methods: The mixed research method was considered (qualitative - quantitative). The statistical population in the qualitative section includes 40 key informants, experts and managers of urban management and in the quantitative section all young people between 18 to 25 years old in Tehran. Was considered. To select the samples in the qualitative section, the chain sampling method or snowball in identifying and selecting key informants and in the quantitative section 384 people using the stratified random sampling method was used. In order to collect the required information, a researcher-made questionnaire evaluating case factors Attention was paid to citizenship education and their role on the socio-cultural development of citizens. The construct validity was confirmed using factor analysis and its reliability was confirmed using Cronbachchr('39')s alpha. The collected data were analyzed using SPSS software version 22 with descriptive and inferential statistical methods.
Findings: The research findings using factor analysis test showed that attention to strengthening the rule of law, attention to strengthening the spirit of participation, attention to strengthening the sense of responsibility, attention to strengthening confidence, attention to strengthening communication skills, attention to strengthening Civic awareness and attention to strengthening problem-solving skills are among the influential factors in citizenship education for cultural and social development of citizens. Also, using one-group t-test, it was determined that the 7 mentioned components in citizenship education for cultural and social development Citizens are in a good position.
Conclusion: The results of one-sample t-test showed that the response of young people between 18 and 25 years old in Tehran to the current situation of the effective components of citizenship education for cultural and social development of citizens is statistically different from the average community. Considering the amount of averages calculated in these 7 factors and they are larger than the average of the community (3), the results showed that for young people between 18 and 25 years old in Tehran, the 7 mentioned components in citizenship education for cultural development and The social status of the citizens is in a favorable condition.