Abstract:
هدف: هدف از پژوهش حاضر مدل یابی ساختاری آسیب شناسی اخلاق حرفهای در نظام آموزش عالی سلامت در دانشگاه علوم پزشکی زنجان بود.
مواد و روشها: پژوهش حاضر با رویکرد کمی صورت گرفته است. روش نمونهگیری به صورت انتخابی و با توجه به اهداف و پارامترهایی که در پژوهش بررسی میشوند انتخاب شد. جامعه آماری این تحقیق را صاحب نظران و اساتید مدیریت که در آسیب شناسی اخلاق حرفهای در نظام آموزش عالی سلامت صاحب نظر بودند. برای آزمون پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ از نرم افزار SPSS استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار pls3 انجام گرفت.
یافتهها: بر اساس یافتهها عوامل علی بر مقوله محوری (56/0 r=)؛ مقوله محوری بر عوامل راهبردی (81/0 r=)، عوامل زمینهای بر مقوله محوری (82/0 r=)، عوامل مداخه گر بر مقوله محوری (64/0- r=) و عوامل راهبردی بر عوامل پیامد (86/0 r=) تاثیر مثبت و معناداری دارند (05/0≥p).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که شاخصهای ارزیابی کلیت مدل معادله ساختاری در برازش مناسبی برخودار است. آنچه نتایج این تحقیق بیان میکند این است اخلاق حرفهای از ضروریات اساسی در نظام آموزش سلامت است و جهت دستیابی به اخلاق حرفهای در نظام آموزش سلامت باید رویکردهای ذکر شده در تحقیق در سازمان اجرا گردد.
Purpose: The aim of this study was to structurally model the pathology of occupational ethics in the higher health education system in Zanjan University of Medical Sciences.
Materials and Methods: The present study has been done with a quantitative approach. The sampling method was selected selectively according to the objectives and parameters studied in the study. The statistical population of this study was experts and professors of management who were experts in the pathology of professional ethics in the health education system. Cronbach's alpha coefficient was used to test the reliability of the questionnaire. SPSS software was used to calculate Cronbach's alpha coefficient. Data analysis was performed using pls3 software.
Findings: Based on the findings, causal factors on the axial category (r = 0.56); Axis category on strategic factors (r = 0.81), contextual factors on axial category (r = 0.82), intervening factors on axial category (r = -0.64) and strategic factors on outcome factors (/ 86) 0 r =) have a positive and significant effect (p≥0.05).
Conclusion: The results showed that the evaluation indicators of the whole structural equation model have a good fit. What the results of this research express is that professional ethics is one of the basic necessities in the health education system and in order to achieve professional ethics in the health education system, the approaches mentioned in the research should be implemented in the organization.