Abstract:
امروزه مردم سالاری به خواستنیترین شیوه ی زیسـت مـدنی تبـدیل شـده و ارزش هـای آن سیمایی جهان شمول به خود گرفته است . مشارکت سیاسـی، همـذات مـردم سـالاری دلخـواه شمرده می شود و چنین است که شهروندان و جامعه ی مدنی معنا پیدا می کنند. مشـارکت از ستون های مردم سالاری است و مایه ی رشد سیاسی می شود؛ در واقع یکی از مصادیق دست داشتن در تعیین سرنوشت خود «مشارکت سیاسـی» اسـت . ایـن پـژوهش در پـی شـناختی از چرایی عدم موفقیت توسعه ی سیاسی در یمن و موانـع ان اسـت ، زیـرا شـناخت ایـن عوامـل باعث تصمیم گیری بهتر نسبت به برخورد با بازیگران محلی و کشوری این کشور میشود. و در این راستا عواملی مثل : شکاف های اجتماعی و شکاف های سیاسـی و مشـکلات فرهنگـی در یمن بررسی میشود. هدف این نوشتار، بررسی و شناخت آن دسته از عـواملی اسـت کـه برای مدت ها از توسعه ی سیاسی در کشور یمن جلوگیری کرده است .
Machine summary:
هدف اين نوشتار، بررسي و شناخت آن دسته از عـواملي اسـت کـه براي مدت ها از توسعه ي سياسي در کشور يمن جلوگيري کرده است .
{٢} تکثر مذهبي فرهنگي مذهبي: يمن داراي تنوع مذهبي بسـيار وسـيعي اسـت عـلاوه بـر يهوديان و مسيحيان و فرقه هاي مختلف آنها، فرقه هاي متنوع اسلامي زيادي نيز در اين کشور وجود دارد که اهم آنها عبارت اند از: شيعيان ماننـد زيذيـه ، اسـماعيليه ، اثناعشـري و در اهـل تسنن مانند حنبلي، شافه اي، سلفي، حنفي در اين بـين دو فرقـه اصـلي يمـن يعنـي شـافه اي و زيدي بررسي ميشوند.
ايـن امر باعث شده که يمن شمالي از همان ابتدا بـه دليـل کوهسـتاني و صـعب العبـور بـودن آن ، کمتر مورد تعرض قرار گيرد؛ به خصوص از زماني که حکومت امامان زيـدي در سـال ٨١٨ در اين منطقه شکل گرفت ، بافت فرهنگي و اجتماعي آن به شکل نسبتا پايدار و ثابت و البتـه متفاوت از ديگر بخش هاي اين کشور شکل گرفت .
{١٢} برعکس ، قسمت جنوبي بـه دليـل اينکه در کناره ي درياي سرخ و خليج عدن و مشرف بر تنگه ي «باب المندب » اسـت و يـک ٤٢- رئيس بنياد سياج که براي حمايت کودکان فعاليت مي کند منطقه با ناهمواري هاي طبيعي اندکي است ، تحت تـأثير فرهنـگ و ارتباطـات مختلـف بـوده است و همواره حکومت هاي مختلف به آن تعـرض کـرده انـد؛ از جملـه ، در قبـل از اسـلام ، روميان و بعدها، اسماعيليان ، ايوبيان و در آخر هم ، بريتانيا اين منطقه و به ويژه بنـدر عـدن را تحت سيطره ي خود در آورده اند.