Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مدیران جامعه ی مدرن و رویارویی با چالش های اخلاق حرفه ای (مطالعه موردی: مدارس گرگان) انجام شد.
مواد و روش ها: روش پژوهش از حیث هدف کاربردی، و از نظر روش توصیفی از نوع زمینه یابی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس متوسطه دوره اول ودوم شهر گرگان در سال تحصیلی 97-98 به تعداد 256 نفر بود که طبق فرمول کوکران، تعداد 153 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه محقق ساخته بود، که روایی سازه آن، با استفاده از روش تحلیل عاملی و مقدار پایایی آن از طریق ضریب آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کلموگوروف- اسمیرنوف K-S جهت نرمال بودن متغیرهای پژوهش و جهت پاسخگویی به سوالات پژوهش از تحلیل رگرسیونی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS22 و LISREL استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد مدیران توان پیش بینی مواجهه با چالش های اخلاق حرفهای را دارا می باشد و 65.3% واریانس متغیر چالش های اخلاق حرفهای به وسیله نقش مدیران تعیین می شود. همچنین 69 درصد ادراک مدیران از چالشهای اخلاق حرفهای در مدارس شامل نه بعد 1-قانون-مداری ، 2-اخلاق-مداری، 3-دانش-مداری، 4-منش-رهبرانه ، 5-مسئولیت پذیری متعهدانه ، 6-رقابت پذیری ، 7-توسعه محوری ، 8-اقتدارگرایی سازنده ، 9-آینده نگری ، می باشد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد بین ادراک مدیران با تکوین اخلاق حرفه ای در مدارس تاثیر مثبت و معنی داری وجود دارد.
Purpose: The present study was conducted with the aim of managers of modern society and facing the challenges of professional ethics (Case study: Gorgan schools).
Materials and Methods: The research method was applied in terms of purpose and descriptive in terms of method. The statistical population of the study included all high school principals in the first and second years of Gorgan in the academic year of 1997-98 to 256 people, according to Cochran's formula, 153 people were selected by multi-stage cluster sampling. The measurement tool included a researcher-made questionnaire, the construct validity of which was confirmed by factor analysis method and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. In order to analyze the data, Kolmogorov-Smirnov K-S test was used to normalize the research variables and to answer the research questions, regression analysis and structural equations were used using SPSS22 and LISREL software.
Findings: The findings showed that managers have the ability to predict the challenges of professional ethics and 65.3% of the variance variance of professional ethics challenges is determined by the role of managers. Also, 69% of principals' perceptions of professional ethics challenges in schools include nine dimensions: 1- law-orientation, 2- ethics-orientation, 3- knowledge-orientation, 4- leadership-behavior, 5- committed responsibility, 6- competitiveness, 7 - Development is central - 8 - Constructivist authoritarianism, 9 - Foresight.
Conclusion: The results showed that there is a positive and significant effect between the perception of principals and the development of professional ethics in schools.