Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی راهبردی جهت نهادینه کردن فرهنگ وقف در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به منظور ارایه راهکارهای توسعه دانشگاهی بود.
مواد و روش ها: این تحقیق دارای استراتژی ترکیبی است. در بخش کیفی جامعه آماری شامل خبرگان حوزه وقف است. خبرگان علمی شامل استادان مرتبط در حوزه کار تیمی و افراد فعال در حوزه کار تیمی است و خبرگان حرفهای هستند. جامعه کمی مورد مطالعه در این پژوهش کلیه شامل کلیه خیرین و واقفین استان هرمزگان و مدیران سطوح عالی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی میباشند که تعدادشان طبق آمار 135 نفر میباشد برای تحلیل کمی از آزمونهای تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای Spss و Pls استفاده شد و برای بخش کیفی نیز از روش داده بنیاد و نرم افزار Maxqda10 استفاده شده است.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی برای حرکت به سمت نهادینه کردن وقف باید به متغیرهای آموزش، تسهیل کننده، استراتژیها، فرهنگ، موانع، نتایج توجه نمایند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد مدیران دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی با استفاده از وقف می توانند اقدامات حمایتی از فعالیت های خود در دانشگاه ها داشته باشند.
Purpose: The aim of this study was to provide a strategic model for institutionalizing the culture of endowment in universities and higher education institutions in order to provide strategies for university development.
Materials and Methods: This research has a hybrid strategy. In the qualitative part, the statistical community includes experts in the field of endowment. Scientific experts include related professors in the field of teamwork and people active in the field of teamwork and are professional experts. The quantitative population studied in this study includes all donors and acquaintances of Hormozgan province and managers of higher levels of universities and institutions of higher education, whose number is 135 according to statistics. For quantitative analysis, confirmatory factor analysis tests and structural equation modeling were used. For data analysis, Spss and Pls software were used and for the qualitative part, the foundation data method and Maxqda10 software were used.
Findings: The research findings showed that universities and higher education institutions to move towards institutionalization of endowment should pay attention to the variables of education, facilitator, strategies, culture, barriers, results.
Conclusion: The results showed that the managers of universities and higher education institutions can take measures to support their activities in universities by using endowments.